یک گروه ناظر سازمان ملل متحد می‌گوید که روسیه از زمان آغاز تهاجم به خاک اوکراین تاکنون بیش از ۸۰۰ غیرنظامی را تحت بازداشت قرار داده و ۷۷ تن از آنان را اعدام کرده است.
گزارش ۳۶ صفحه‌ای هیئت ناظر حقوق بشر ملل متحد در اوکراین که با اتکا بر ۷۰ بازدید از بازداشت‌گاه‌ها و انجام بیش از یک هزار مصاحبه تهیه و روز سه‌شنبه، ۶ تیر منتشر شده است، نشان می‌دهد که اوکراین نیز با بازداشت خودسرانه غیرنظامیان – اگرچه در ابعادی به مراتب کمتر – قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.
ماتیلدا بوگنر، سرپرست هیئت ناظر حقوق بشر ملل متحد در اوکراین، که از اوکراین و از طریق ارتباط ویدیویی در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود، گفت هیئت او بیش از ۹۰۰ مورد بازداشت مستبدانه غیرنظامیان، شامل کودکان و سالمندان، را با اتکا بر مدرک شناسایی کرده است.
او با تاکید بر این که اکثر این موارد را فدراسیون روسیه مرتکب شده است، افزود اعدام‌هایی که روسیه انجام داده به منزله «جنایت جنگی» است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس می‌گوید که جزئیات مربوط به ۱۷۸ تن از مجموع ۸۶۴ غیرنظامی بازداشت شده توسط روسیه را با جزئیات کامل ثبت و مستند کرده است. به گفته این نهاد ملل متحد، بیش از ۹۰ درصد از این بازداشت‌شدگان تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. در این گزارش به شکنجه‌هایی مانند القاء حس خفه شدن در آب، شوک الکتریکی، و نگهداری افراد در «جعبه‌ داغ» (محفظه‌ای با دمای بسیار بالا) در سلول انفرادی اشاره شده است.
مدارک سازمان ملل متحد همچنین حاکی از ۷۵ مورد بازداشت غیرنظامیان توسط نیروهای اوکراینی است.
گزارش ملل متحد می‌افزاید در حالی که اوکراین – به جز در یک مورد – به محققان آن سازمان آزادی عمل کامل داد، روسیه به رغم درخواست‌های مکرر از دسترسی آنها به بازداشت‌شدگان جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید