به گزارش CNN فارسی ، در تصاویر ارائه شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS)، این ناو – که فقط با نام Type 003 شناخته می‌شود – در آستانه تکمیل در ۲۳ اکتبر در کارخانه کشتی‌سازی Jiangnan در شانگهای دیده می‌شود.
CSIS گفت که نصب قطعات اصلی خارجی و داخلی، از جمله نیروگاه ها و سیستم پرتاب هواپیما، به نظر می رسد یا به پایان رسیده یا در آستانه تکمیل است. تحلیلگران افزودند، تنها چند آیتم اضافی – مانند رادار و سیستم های تسلیحاتی – باقی مانده است که قبل از لغزش کشتی به رودخانه یانگ تسه باید نصب شوند.
CSIS در تفسیری که در ۹ نوامبر منتشر شد گفت: “بر اساس اطلاعات موجود و پیشرفت مشاهده شده در Jiangnan، نویسندگان تخمین می زنند که Type 003 تقریباً سه تا شش ماه دیگر راه اندازی می شود.”

پس از آماده شدن، این کشتی سومین ناو هواپیمابر چین و دومین ناو هواپیمابر آن در داخل کشور خواهد بود.
اما بر خلاف کشتی های خواهر خود، لیائونینگ و شاندونگ، کارشناسان گفتند تایپ ۰۰۳ دارای فناوری پرتاب هواپیمای پیشرفته تری است، در امتداد خطوط سیستم منجنیق که توسط ناوهای هواپیمابر ایالات متحده استفاده می شود.
پرتابگرهای جدید به چین این امکان را می‌دهند که طیف وسیع‌تری از هواپیماها را از نوع ۰۰۳ سریع‌تر و با مهمات بیشتر به فضا پرتاب کند.
متیو فونایوله، کارشناس ارشد پروژه چین CSIS، گفت تایپ ۰۰۳ “اولین حمله ارتش چین به یک ناو هواپیمابر مدرن” خواهد بود.
او گفت: «این یک گام بسیار مهم رو به جلو است. آنها واقعاً متعهد به ایجاد یک برنامه حامل هستند و همچنان مرزهای کاری را که می‌توانند انجام دهند پیش می‌برند.»
چین اکنون بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد و ناوهای هواپیمابر هسته اصلی ناوگان هر قدرت بزرگی هستند.

کشتی های عظیم اساساً یک پایگاه هوایی متحرک هستند که امکان استقرار سریع و طولانی مدت هواپیما و تسلیحات را در یک سالن جنگی فراهم می کند.
فونایوله گفت، اما ارزش آنها صرفاً از نظر قابلیت رزمی نیست. آنها همچنین از نظر اعتبار دیپلماتیک و “برگزاری قدرت” ارزش زیادی دارند.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید