به گزارش CNN فارسی، کراس اوور هیبریدی مدل ۲۰۲۲ کارگران ژاپنی یعنی تویوتا راوفور که در بازارهای جهانی ۳۰ هزار دلار قیمت دارد در بازار ایران به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون رسیده است(نوع بنزینی مدل ۲۰۱۸) که معادل ۱۳۰ هزار دلار می باشد! که نشان از ادامه سردرگمی در بازار خودرو ایران دارد.

سیاست خودرویی کشور را می توان به طور خلاصه در محدود کردن مونتاژ و فشار بر بخش خصوصی، قیمتگذاری خسارت بار در بخش دولتی و ممنوعیت واردات به کشور تعریف کرد که عملا تمام روزنه ها را بر بازار خودرو کشور به بهانه تحریم بسته است، اما همزمان ۱ میلیون تن روغن با دلار ۴۲۰۰ تومانی بیش از نیاز کشور وارد شده و به خارج از مرزها قاچاق می شود. ۳ میلیون تن جو بیش از نیاز کشور واردات شده و در تولید محصولات دیگر به کار رفته و قاچاق می شود. داروخانه های منطقه از داروهای ایرانی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده انباشته شده است و دهها مثال دیگر مانند واردات لوازم زیبایی و تجهیزات لوکس پزشکی به اسم دارو و … که از ریخت و پاش شدید ارزی حکایت دارد.

به تازگی وزارت صمت به دنبال دشوار کردن واردات قطعات مونتاژی ازسوی تولیدکنندگان داخلی برای تولید خودروهای چینی رفته و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز وارد بحث خودروهای خارجی با هدف قیمتگذاری شده است که عملا تمام راههای تنفسی کشور را خواهد بست.

دیدگاهتان را بنویسید