به گزارش CNN فارسی مقامات آمریکایی گفتند، شرکت بوئینگ (NYSE:BA) قرار است روز دوشنبه در مراسمی در واشنگتن همزمان با سفر امیر این کشور، قرارداد پرواز نسخه باری جدید جت مسافربری ۷۷۷X خود را برای شرکت Qatar Airways امضا کند.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که این هواپیماساز آمریکایی در حال مذاکره پیشرفته با شرکت هواپیمایی خلیج برای حدود ۳۴ فروند از هواپیماهای باری دو موتوره برنامه ریزی شده در قراردادی است که ارزش آن به طور موقت ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

قطر ایرویز علناً اعلام کرده است که علاقه مند به خرید حداکثر ۵۰ فروند باربری نسل جدید است که انتظار می رود رقم بالاتر شامل گزینه هایی باشد که می تواند در آینده به خریدهای اضافی منجر شود. همچنین ممکن است تعداد کمی از نسخه باری جدید ۷۷۷X ارتقا یافته از نسل فعلی باربری ۷۷۷ را نیز خریداری کند.

این خرید ها در حالی است که قطر ایرویز درگیر اختلافات شدید با رقیب اروپایی بوئینگ، شرکت ایرباس بر سر نقص های سطحی در جت های مسافربری A350 است. این شرکت هواپیمایی یک نسخه جدید باربری A350 را از برنامه‌های نوسازی ناوگان باری خود حذف کرده بود و دلیل آن را مشکل رنگ‌آمیزی و حفاظت در برابر صاعقه دانست.

میزان درآمد اضافی بوئینگ از این معامله به تخفیف‌ها و تعداد باری که از سفارش‌های قبلی به نسخه‌های مسافربری ۷۷۷X تبدیل شده‌اند بستگی دارد. هواپیماها معمولاً با نصف قیمت لیست شده فروخته می شوند.

قطر دومین مشتری بزرگ بزرگترین هواپیمای جت دو موتوره جهان است که در مجموع ۶۰ مورد از نسخه مسافری ۷۷۷X با ۴۰۶ صندلی سفارش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید