به گزارش CNN فارسي ، شاهزاده رضا پهلوی عصر روز جمعه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن) ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران، به صورت زنده با مردم صحبت کرد. این گفت‌وگو که خطاب به ایرانیان در سراسر جهان بود، به طور همزمان از کانال یوتیوب رسمی او و برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پخش شد.

ولیعهد پیشین ایران در ابتدا شجاعت و مقاومت مردم ایران در اعتراضات اخیر را مانند “مقاومت در برابر صدام”، اما “نه در بغداد، که در بیت فساد و جنایت در تهران” عنوان کرد و گفت: «شعارهای هوشمندانه شما در اعتراضات دلاورانه برای نجات میهن نشان می‌دهد که هم ریشه مشکلات را یافته‌اید و هم راه حل را می‌دانید».

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود، نگران فردای جمهوری اسلامی نیست، چرا که در ایران “به اندازه کافی نیروهای میهن‌پرست، نخبه و مدیر وجود دارد که بتوانند ایران را به بهترین شکل اداره کنند.”

رضا پهلوی ضمن “اتمام حجت” با نیروهایی که مردم را سرکوب می‌کنند، از آنان خواست تا روی “اسب بازنده” شرط‌بندی نکنند، چرا که بعدا با گفتن “مامور بودم و معذور” نخواهند توانست از “عدالت و محاکمه” فرار کنند. او همچنین به نیروهای سرکوب هشدار داد که «تک‌تک جنایات آنان ثبت و رسیدگی خواهد شد».

او همچنین خطاب به سران و بزرگان عشایر و طوایف ایران، از آنان خواست تا در پشتیبانی از مردمی که شجاعانه به خیابان‌ها می‌آیند، “پیمان اتحاد و همبستگی” ببندند.

آقای پهلوی در این گفت‌وگوی زنده با مطرح کردن شش راهکار از ایرانیان خارج از کشور خواست تا با اعتراضات داخل ایران همسو شوند و «اجازه ندهند روایت‌های دروغ مدافعان رژیم به روایت غالب درباره ایران تبدیل شود».

او ضمن تاکید بر اینکه “حقوق‌دانان و مددکاران اجتماعی باید به خانواده‌های جان‌باختگان و زندانیان سیاسی یاری برسانند”، از ایرانیان خارج از کشور نیز خواست، در حد توان از معترضان و زندانیان سیاسی و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات پشتیبانی مالی کنند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از راهکارهایش برای ایرانیان خارج از کشور، از آنان درخواست کرد تا “با رعایت قانون و احترام و به شیوه‌های مستند و مبتنی بر حقیقت”، عوامل و مدافعان رژیم در خارج از کشور را “رسوا کنند” تا “روایت‌های دروغ” مدافعان جمهوری اسلامی به “روایت غالب درباره ایران” تبدیل نشوند.

او همچنین در پاسخ به پرسش یکی از رسانه‌ها با اشاره به وضعیت حال حاضر محیط‌ زیست ایران و اهمیت این موضوع برای آینده این کشور گفت: «یکی از بزرگترین معضلاتی که در پیش است، مساله بحران آب در ایران است. ما اصلا آب نداشته باشیم هیچ چیز دیگر نداریم. آینده ایران بستگی مستقیم دارد به آب».

آقای پهلوی در پاسخ به پرسش مطرح‌شده توسط بخش فارسی دویچه‌وله مبنی بر اینکه «از نظر شما فاجعه متروپل آبادان تا چه اندازه می‌تواند زمینه اتحاد و همگرایی بیشتر میان اپوزیسیون جمهوری اسلامی را فراهم کند؟ و شما چقدر و چگونه از این ظرفیت احتمالی استفاده خواهید کرد؟»، گفت: «شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده است، در تمام پیام‌های همبستگی و تمام فراخوان‌هایی که داده می‌شود می‌بینیم این اتفاق در حال اجرا است. تمام هدف ما این است که ما چگونه می‌توانیم به این نهضت و جنبش و به این حرکت مردم ایران کمک برسانیم. چه کارهایی باید انجام بگیرد؟ چطور می‌توانیم آنان را تقویت کنیم؟»

او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش رسانه‌ها، ضمن تأکید بر اینکه “من این روزها تعریفم از اپوزیسیون چیز دیگری است. اپوزیسیون واقعی الآن خود مردم ایران هستند”، افزود: «اتحاد نیروهای ملی و مردمی مهم‌تر از اتحاد اپوزیسیون است. زیرا اپوزیسیونی که تاکنون نتوانسته با آنها متحد شود، اصلا به درد ایران نمی‌خورد.»

فرزند آخرین پادشاه ایران در بخش دیگری از پاسخ به پرسش مطرح‌شده درباره اینکه شخصا چقدر و چگونه از ظرفیت احتمالی برای اتحاد مخالفان جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد، افزود: «هم‌میهنان ما در داخل باید بدانند که صدایشان شنیده می‌شود و تنها نیستند. به فکرشان هستیم و راه چاره را از هر متخصصی که داریم، سراغ گرفتیم. ولی همانطور که در پیامم گفتم، مسئله فقط ابراز علاقه قلبی نیست، بلکه آن را باید در عمل انجام دهیم. پدیدار شدن یک مکانیسم هماهنگی به منظور بهتر هماهنگ کردن حرکت‌ها و انتظارات جامعه از نظر راهبری و فراخوان‌های آینده چیزی است که باید در انتظارش باشیم. هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، زودتر خواهیم توانست پاسخ این خواسته را که به شکل بارزی هر روز از داخل ایران شنیده می‌شود، بدهیم».

در روزهای اخیر شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به حرکت‌های اعتراضی در بسیاری از شهرهای ایران و حوادث آبادان، با انتشار پیامی خواستار افزایش همبستگی مردم ایران و پشتیبانی آنها از یکدیگر شده بود.

در بخش دیگری از این پیام آمده بود: «امروز مادران داغدار آبادان، همان مادران آبان هستند؛ مادران ایذه و اندیمشک و فارسان و جونقان. مادران کول‌بران کردستان و سوخت‌بران سیستان و بلوچستان؛ مادران ایران. درد آنها درد ملت ایران است. تنهاشان نمی‌گذاریم.»

او همچنین در پیامی ویدیویی که ۲۲ اردیبهشت در حساب کاربری‌‌اش در توئیتر منتشر شد، از “هم‌میهنان و جوانان دلیر” در خوزستان، لرستان، و چهارمحال و بختیاری که با وجود سرکوب و قطعی اینترنت “متحد و دلاورانه خیابان‌ها را از سرکوبگران” باز پس گرفته‌اند، تقدیر کرده بود.

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. اکبری

    ریدی برادر من ریدی!!! چهل ساله تو و اون مریم عنتر گفتید انقلاب سرنگون خواهد شد و لی هنوز اخ که نگفته قوبی تر هم شده

دیدگاهتان را بنویسید