به گزارش CNN فارسي ، در تازه‌ترین خبر در ارتباط با خارج شدن قطار مشهد – یزد از ریل، اورژانس استان یزد اعلام کرد تعداد جان‌باختگان این سانحه به ۲۱ نفر رسیده است.

به گفته علی‌اکبر رحیمی، فرماندار طبس، این حادثه ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه در ۸۵ کیلومتری طبس رخ داد. او گفت که این قطار ۴۲۰ مسافر داشت. لوکوموتیوران این قطار اما گفته است احتمالا ۴۳۰ نفر در قطار بوده‌اند که از این تعداد، ۱۰ نفر مهماندار و ۲۰ نفر هم مأمور قطار هستند.

فرماندار طبس گفت که نیروهای امداد و نجات در حال بررسی واگن‌های خارج شده از ریل هستند و ممکن است تعداد جان‌باختگان افزایش یابد.

حسن موسوی، معاون مسافری شرکت را‌ه‌آهن اما تعداد مسافران این قطار را ۳۴۸ نفر اعلام کرد و گفت که دلیل خروج قطار مشهد به یزد از ریل باید بررسی شود.

او گفت بنابر گزارش‌های اولیه، این قطار در اثر برخورد با یک بیل مکانیکی از ریل خارج شده است: «طبق اطلاعات ما این بیل مکانیکی در کنار خط بوده است که بیل آن به لوکوموتیو و واگن‌های مسافری برخورد می‌کند و پنج واگن از خط خارج می‌شوند.»

دلیل وجود این بیل مکانیکی در ریل قطار اعلام نشده است.

گزارش شده است که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، همراه با میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن کشور و فرشید جعفری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، عازم محل این حادثه شده‌اند.

حضور مسئولان در محل وقوع حوادث این‌چنینی در روزهای اخیر با اعتراض شهروندان مواجه شده است.

پس از فروریختن برج متروپل آبادان و حاضر شدن برخی مسئولان در محل این حادثه، این گزاره از سوی برخی افراد حاضر در محل مطرح شد که «آمدند، عکس‌هایشان را گرفتند و رفتند.»

به این ترتیب حاضر شدن مسئولان در محل حوادث غیر مترقبه از سوی شهروندان اقدامی نمایشی تلقی می‌شود. این کار بعضا در روند امدادرسانی نیز اختلال ایجاد می‌کند.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن در حال حاضر قطار فوق‌العاده از ایستگاه راه‌آهن طبس به محل وقوع حادثه اعزام شده است تا مسافران را به ایستگاه راه‌آهن طبس منتقل کند و مسافران از آنجا با اتوبوس جابه‌جا شوند.

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت که در پی خروج پنج واگن قطار مسافربری از ریل، تیم‌های امدادی از طبس به محل حادثه اعزام شده‌اند و دو بالگرد از بیرجند و مشهد نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

همزمان، دبیر انجمن شرکت‌های حمل ونقل ریلی گفته است در چند ماه گذشته هشدارهای زیادی در رابطه با افزایش سوانح ریلی داده شده بوده. سبحان نظری گفته است علت اصلی وقوع حادثه امروز قرار داشتن ماشین آلات نگهداری خط، بر روی ریل بوده است: «[علت سانحه] صبح امروز قرار داشتن ماشین آلات نگهداری خط و دستگاه زیر کوب بر روی ریل بوده و البته بی‌دقتی لوکوموتیوران هم تأثیر‌گذار بوده است چرا که هم‌اکنون بسیاری از متغیر‌های تنظیم کننده ایمنی در دست راه آهن است.»

به گفته نظری، در برخورد قطار با عابر مشخص است که عابر مقصر است اما «مسئولیت قرار داشتن ماشین آلات راه‌آهن و تعمیرات و نگهداری خط بر عهده راه‌آهن است که باید در این زمینه اطلاعات دقیق‌تری را ارائه کنند.»

در سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان در حوادث قطار در ایران کشته شده‌اند. از جمله پنجم آذر سال ۱۳۹۵، قطار سمنان – مشهد از پشت به قطار تبریز – مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و ۴۸ نفر جان باختند.

۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ نیز در حادثه انفجار واگن‌های حامل سوخت در ایستگاه راه‌آهن نیشابور بیش از ۳۵۰ نفر کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید