به گزارش CNN فارسی در ادامه واکنش‌ها پس از ارائه درخواست عضویت فنلاند و سوئد در سازمان آتلانتیک شمالی «ناتو» که با استقبال آلمان و دیگر اعضای اروپایی و مخالفت ترکیه همراه بود، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، قویا از نامزدی تاریخی فنلاند و سوئد برای عضویت در «ناتو»، استقبال و پشتیبانی می‌کند.

کاخ سفید در بیانیه ۲۸ اردیبهشت خود، در اشاره به تهدیدات روسیه توضیح داد که ایالات متحده تا بررسی درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، با این دو کشور در راستای آمادگی برای مقابله با هر گونه تهدید علیه امنیت مشترک و هرگونه تجاوز یا تهدید به تجاوز، همکاری می‌کند.

کاخ سفید همچنین به نقل از بایدن گفت که این اقدام، استراتژی دفاعی ناتو را تقویت خواهد کرد و دولت او، چشم به راه همکاری با کنگره و متحدان در «ناتو» برای تسریع در روند این عضویت است.

کاخ سفید افزود که «ناتو»، مهمترین ضامن امنیت برای یک میلیارد نفر در اروپا و آمریکای شمالی است.

در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا طی کنفرانسی خبری گفت که عضویت فنلاند و سوئد به تقویت پیمان آتلانتیک شمالی خواهد انجامید.

او ضمن تاکید این‌که آمریکا موضع محتاطانه ترکیه در قبال پیوستن این دو کشور به «ناتو» را در نظر می‌گیرد، ابراز اطمینان کرد که ترکیه با این درخواست عضویت‌ها موافقت خواهد کرد.

جیک سالیوان همچنین تاکید کرد که آمریکا تهاجم به سوئد و فنلاند همزمان با روند پیوستن آنها به ناتو را نمی‌پذیرد. او افزود که تیم امنیتی ملی آمریکا به این اجماع رسیده که از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حمایت شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از اظهارات مطبوعاتی خود پیش‌بینی کرد که کره شمالی ماه ژوئن آینده همزمان با سفر جو بایدن به منطقه آسیا، آزمایش‌هایی موشکی یا هسته‌ای انجا

واکنش روسیه

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که واشینگتن پس از خروج روسیه از دریای بالتیک، به فعالیت‌های نظامی خود در این منطقه، ادامه خواهد داد.
مسکو هشدار داده است که هرگونه استقرار نیرو یا تسلیحات تهاجمی «ناتو» در فنلاند و سوئد، پاسخ روسیه را به دنبال خواهد داشت.

ماریا زاخاروفا، سخنگوی وزارت خارجه مسکو چهارشنبه، تاکید کرد که پاسخ روسیه به تصمیم فنلاند برای عضویت در «ناتو»، غافلگیر‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه نیز چهارشنبه هشدار داد که هرگونه تحرک نظامی کشورهای شمال اروپا ممکن است، کانال‌های تعامل منطقه‌ای را از میان برده و بر شدت بحران کنونی بیافزاید.

او همچنین تاکید کرد که واکنش روسیه تا حد زیادی به «پیامدهای جدی» پیوستن این دو کشور، از جمله استقرار پایگاه‌های نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی در خاک آنها، بستگی دارد.

تنش در حوزه بالتیک

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که این گسترش «ممکن است کانال‌های تعامل منطقه‌ای میان کشورهای حوزه بالتیک و مجلس شمالگان را از میان برده و اوضاع این منطقه را که در گذشته از آرامش برخوردار بود، وخیم‌تر سازد.»

او تاکید کرد که مالینا مارد، سفیر سوئد، مسکو را در جریان تصمیم استکهلم برای عضویت در «ناتو» قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید