به گزارش CNN فارسی، حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران روز چهارشنبه ۱۲ بهمن (۲ فوریه) از دولت خواست برای اجرای پروژه‌های شرکت‌های سرمایه‌پذیر ایرانی مزایایی ایجاد کند. او گفت اگر مسئله مالی شرکت‌های ایرانی حل شود و این شرکت‌ها در مناقصات برنده شوند حتی قادرند در قلب اروپا هم پروژه‌هایی را اجرا کنند.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، شرکت‌های ایرانی به لحاظ فنی و ساخت نیروگاه در جایگاه خوبی قرار دارند و موفق شدند نیروگاه‌های آبی و حرارتی را در آفریقا، عراق، سوریه، عمان و روسیه اجرا کنند.

دوبرابر شدن هزینه نیروگاه سیریک توسط روسیه

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از دوبرابر شدن هزینه ساخت نیروگاه حرارتی سیریک انتقاد کرده و می‌گوید: «در پروژه سیریک قرار است روس‌ها هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند اما با توجه به اینکه فایناس به عهده خودشان است قیمت تمام‌شده را بالا گرفته‌اند.»

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، تامین مالی نیروگاه سیریک را روسیه به صورت وام برعهده گرفته اما قیمت نیروگاه به جای ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو شده است. او انتقاد می‌کند که روس‌ها چون فاینانس برعهده خودشان است نباید قیمت را دوبرابر کنند.

اخیرا رسانه‌های ایران از آغاز احداث نیروگاه حرارتی سیریک در استان هرمزگان در روستای کرپان شهرستان سیریک توسط پیمانکار روس خبر دادند.

قرارداد نیروگاه سیریک در سال ۱۳۹۳ بین ایران و روسیه امضا و نیروگاه در اواخر سال ۱۳۹۵ کلنگ‌زنی شد اما تاکنون اجرا نشده است. این نیروگاه اگر ساخته شود پنجمین نیروگاه ساخت روس‌ها در ایران خواهد بود.

اولین نیروگاه عراقِ بعد از صدام را ایران ساخت

محافل اقتصادی ایران از حضور بیشتر شرکت‌های روسی و چینی در ایران انتقاد نمی‌کنند بلکه بیشتر از عدم حمایت دولت از بخش خصوصی و عدم همکاری با شرکت‌های ایرانی شکایت دارند.

آنها از نگاه دولت به بازار منطقه‌ای “صادرات حداقلی” انتقاد می‌کنند و به موضوع صادرات برق و از دست رفتن بازارهای ایران از جمله عراق توسط کشورهایی مثل عربستان و مصر اشاره می‌کنند.

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بعد از سقوط رژیم صدام حسین در عراق بخش خصوصی ایران بدون هیچ حمایت دولتی در مناقصه نیروگاه الصدر عراق در رقابت با اروپا برنده شد و اولین نیروگاه بعد از صدام را ایران در عراق ساخت.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، اما جمهوری اسلامی بعدا موقعیت‌های اقتصادی خود را در عراق از دست داد. طبق گفته او، ایران در حال واگذاری بازار ۳۰ میلیارد دلاری عراق به رقیبان منطقه‌ای چون عربستان و مصر است.

عراق طی یک دهه گذشته مهم‌ترین مشتری برقی ایران بوده و سهمی ۸۰ درصدی در کل صادرات برق ایران داشته است؛ اما طی چند سال گذشته، خود ایران با کسری برق و گاز مواجه بوده و نتوانسته به تعهدات صادراتی خود به عراق عمل کند و به دلیل تحریم‌ها موفق به دریافت و انتقال پول‌های خود از این کشور نشده است.

حمیدرضا صالحی بدون اشاره به حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق و “نقش مخرب سیاست‌های مداخله‌جویان ایران در امور عراق” خاطرنشان می‌کند حضور اقتصادی می‌تواند از حضور نظامی و روش‌های دیگر قوی‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید