سی تی اینسایدر: مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع «۴۱۰ رای موافق و ۳ رای مخالف»، لایحه موسوم به «قانون مهسا» را تصویب کرد که جمهوری اسلامی ایران را به علت نقض حقوق بشر هدف قرار می‌دهد و محدودیت‌هایی بر واردات و صادرات ذخایر تسلیحاتیِ در حال گسترش این کشور، اعمال خواهد کرد که برای اجرا، باید به تصویب سنا و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.
این اقدامات، مجموعه ای از تحریم‌ها را علیه رهبر، رئیس‌جمهور و برخی دیگر از شخصیت های ایران (در صورت تصویب سنا و امضای بایدن) اِعمال خواهد کرد. هدف واشنگتن از این تحریم ها، مجازات جمهوری اسلامی در آستانه اولین سالگرد اعتراضات سراسری است. این قطعنامه‌ها به سنا ارسال می شوند و مشخص نیست سنا که تحت کنترل دموکرات‌هاست، آن‌ها را تصویب کند یا خیر.
لایحه اول، تولید و صادرات موشک‌ها و پهپادهای ایران را هدف قرار می دهد و بر افرادی که در این روند دخیل هستند، تحریم اعمال می‌کند و لایحه دوم، مقامات ارشد حکومتی را به دلیل «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم»، تحت تحریم قرار می دهد. قطعنامه سوم هم به طور خاص، پیگرد قانونیِ اقلیت بهایی توسط حکومت را محکوم می نماید.
تصویب این سه سند، که تقریباً با اکثریت آرا صورت گرفت، نشانگر اقدام محکوم کننده جدیدی از سوی کنگره حکومت ایران است که پس از سپتامبر 2022 و در پی مرگ مهسا امینی حین بازداشت از سوی پلیس، سرکوب شدیدی را علیه شهروندان به کار گرفت. جیم بنکس، نماینده جمهوریخواه اهل ایندیانا، که یکی از دو تهیه کننده لایحه دوم است، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: پیش از این باید آنهایی که مسئول مرگ مهسا و سرکوب معترضین شجاع ایرانی بودند، تحریم می‌شدند.

دیدگاهتان را بنویسید