به گزارش CNN فارسي ، مقامات آمریکایی و غرب معتقدند رئیس جمهور روسیه در این روز می‌تواند به طور رسمی به اوکراین اعلان جنگ کند تا امکان بسیج کامل نیروهای ذخیره روسیه در تلاش برای فتح شرق و جنوب اوکراین را فراهم سازد.

این در حالی است که لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که قرار نیست روز ۹ ماه می اتفاق خاصی درباره اوکراین در روسیه رخ دهد.

۹ ماه می تحت عنوان روز پیروزی در روسیه شناخته شده که یادآور شکست نازی‌ها در سال ۱۹۴۵ است و پوتین اهمیت نمادین و ارزش تبلیغاتی چنین روزی را برای اعلام دستاورد نظامی یا تشدید خصومت در اوکراین به خوبی می‌داند.

تا به امروز روسیه اصرار داشته در حال انجام عملیات نظامی ویژه با هدف نازی زدایی بوده است.

وزیر دفاع انگلیس گفت فکر می‌کند پوتین از عملیات ویژه خارج شود تا به چیزی که نیاز دارد، یعنی تعداد بیشتری از مردم برای تهاجم، دست یابد. روز ۹ ماه می می‌تواند شهروندان روسیه را تحریک کند و به پوتین اجازه استفاده از نیروهای ذخیره و تمامی امکانات نظامی را می‌دهد.

همچنین به گفته منابع آمریکايی، در روز ۹ ماه می کرملین می‌تواند الحاق مناطق لوهانسک و دونتسک به روسیه را با هدف ایجاد فشار بزرگ بر ادوسا در جنوب و نیز اعلام کنترل کامل بر شهر بندری ماریوپول به عنوان دستاورد جنگی در بوق و کرنا کند.

روسیه حملات به ماریوپل را از سر گرفته است

اوکراین می‌گوید علیرغم گرفتار بودن صدها غیرنظامی در ماریوپل روسیه حملات خود به این شهر را از سر گرفته است.

دنیس شلِگا، فرمانده گارد ملی اوکراین گفته است مجتمع فولاد آزوفستال با هر سلاحی که ممکن باشد هدف قرار گرفته است.

روز یکشنبه تعدادی از غیرنظامیان که در این مجتمع پناه گرفته بودند توانستند از این شهر خارج شوند. اما به گفته این فرمانده نظامی اوکراینی چند ده کودک هنوز در پناهگاه زیر این مجتمع پنهان شده‌اند.

شهر ماریوپل هفته‌هاست که در محاصره نیروهای روسیه و هدف بمباران و حملات توپخانه ای است. نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی بعد از دو ماه زندگی زیرزمینی با میانجیگری سازمان ملل متحد و موافقت روسیه با برپایی کریدورهای انسان‌دوستانه توانستند ماریوپل را ترک کنند.

اما آنطور که رسانه‌های اوکراینی گزارش کرده‌اند حملات بلافاصله بعد از خروج این گروه از غیرنظامیان از سر گرفته شد.

روز دوشنبه تصاویری منتشر شد که یک آتش‌سوزی گسترده در مجتمع آزوفستال را نشان می داد و عده‌ای آن را ناشی از حملات توپخانه‌ای روسیه دانستند.

این مجتمع آخرین سنگرگاه مقاومت اوکراین در شهر جنوبی ماریوپل است.

دیدگاهتان را بنویسید