به گزارش CNN فارسی «واشینگتن فری‌بیکن»، بر اساس اطلاعات جدید سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI)، نوشته است «ناوگان کشتی‌های شبح» ایران از سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۲ میلیارد دلار نفت غیرقانونی به چین منتقل کرده است.

چنین انتقالی که برای رژیم جمهوری اسلامی یک منبع اصلی کسب درآمد فراهم کرده، باعث شده است اجرای ضعیف تحریم‌های ایران در دولت بایدن بیش از پیش زیر سوال برود.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، برای نظارت بر تجارت غیرقانونی از تصاویر ماهواره‌ای و ردیابی شبانه‌روزی استفاده می‌کند.

طبق این گزارش، ناوگان نفتکش‌های غیرقانونی تنها در سه ماه اول سال جاری به طور متوسط روزانه ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت از ایران به چین ارسال کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که از زمان آغاز به کار جو بایدن به‌عنوان ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در مجموع ۳۳۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۲۰ بشکه نفت غیر قانونی به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد دلار به چین رسیده است.

به گزارش «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، ناوگان جمهوری اسلامی متشکل از ۱۸۲ کشتی با مالکیت و پرچم خارجی است. این نفت‌کش‌ها به دلیل این که معمولا با خاموش کردن سیستم ردیاب (جی‌پی‌اس) و رد گم‌کنی در دریا تردد می‌کنند، به نام «ناوگان مخفی یا شبح» شناخته می‌شوند.

ناوگان نفتکش‌های نامرئی ایران ظاهر تانکرها را تغییر داده و نام‌ها و مشخصات جدید برای آنها ثبت کرده و بدین ترتیب هویت حقیقی آنها را از چشم ناظران بین‌المللی پنهان می‌کند.

این گزارش افزوده است بازار سیاه تجارت نفت ایران در دولت بایدن رونق گرفته و باعث این گمانه‌زنی شده که ایالات متحده به منظور نشان‌دادن «حسن نیت» به تهران به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها در راستای احیای «برجام»، چشمان خود را روی اجرای تحریم‌ها بسته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این موضوع به فری‌بیکن گفته است که این وزارتخانه از صادرات غیر قانونی نفت ایران آگاه است و «تحریم‌ها تا زمانی که لغو نشده‌اند، به قوت خود باقی خواهند ماند، بنابراین هر گونه تلاش برای فرار از تحریم‌ها بررسی می‌شود».

دیدگاهتان را بنویسید