به گزارش CNN فارسی استفاده از روش دياليز در مورد افرادي که کليه شأن از کار افتاده، رويه‌اي وقت گير و دشوار است. عمل پيوند کليه نيز به علت احتمال بالاي پس زده شدن از سوي بدن دريافت کننده با چالش‌هاي زيادي همراه است. پيوند کليه زيستي مصنوعي جديد به بدن افراد نيازمند بدون استفاده از داروهاي مقابله کننده با سيستم ايمني يا رقيق کننده خون ممکن است و لذا آسيب کمتري به بدن مي‌زند.

اين دستگاه از دو قسمت اصلي تشکيل شده است. بخش هموفيلتر از غشاهاي نيمه رساناي سيليکون تشکيل شده که مواد زائد را از خون خارج مي‌کند. يک راکتور زيستي هم شامل سلول‌هاي لوله‌اي شکل مهندسي شده است که حجم آب، تعادل الکتروليت‌ها و ساير عملکردهاي متابوليک را تنظيم مي‌کند. اين سلول‌ها جلوي حمله سيستم ايمني بدن بيمار را مي‌گيرند.

کليه مصنوعي زيستي به دو شريان اصلي بيمار متصل مي‌شود. شريان اول خون را براي فيلتر کردن منتقل کرده و شريان دوم خون فيلتر شده را به بدن منتقل مي‌کند. اين کليه به مثانه هم متصل مي‌شود؛ جايي که مواد زائد در قالب ادرار در آن رسوب مي‌کنند. در حال حاضر آزمايش‌هاي متعددي براي کسب اطمينان از کارايي اين کليه مصنوعي در جريان است.

دیدگاهتان را بنویسید