به گزارش CNN فارسی بر اساس نتايج مطالعات جديد پژوهشگران دانشگاه فلوريدا مشخص شد مادراني که واکسن کرونا تزريق کرده اند، مي توانند آنتي بادي مقابله با اين ويروس را از طريق شير خود به نوزادانشان منتقل کنند.

دکتر جوزف نئو (Josef Neu)، يکي از پژوهشگران اين پروژه تحقيقاتي و استاد گروه اطفال و بخش نوزادان دانشکده پزشکي دانشگاه فلوريدا در اين رابطه گفت: « بسياري از مادران و زنان باردار از واکسيناسيون مي ترسند. ما مي خواستيم بدانيم که آيا واقعاً واکسن کوويد ۱۹مي تواند فايده اي براي نوزادان داشته باشد يا خير»
جوزف لارکين (Joseph Larkin)، از محققان اين پروژه و استاديار گروه ميکروبيولوژي و علوم سلولي دانشکده پزشکي دانشگاه فلوريدا نيز در اين رابطه توضيح داد که نوزادان با سيستم ايمني کامل به دنيا نمي آيند. در حقيقت نوزادان به دليل سنشان نمي توانند واکسن کوويد ۱۹ دريافت کنند و از آن جهت که سيستم ايمني کاملي نيز ندارند، نمي توانند از خود در برابر بيماري ها محافظت کنند. با اين حال، شير مادر مانند يک جعبه ابزار مفيد است که مي تواند براي مقابله در برابر اين آسيب پذيري تغيير کند.

دکتر نئو در ادامه توضيحات خود افزود: «شير مادر، يک ماده پويا است. بنابراين وقتي مادر در معرض بيماري قرار مي گيرد، تغييراتي در شير وي ايجاد مي شود که مي تواند به طور خاص به نوزاد کمک کند. »

به نقل از دانشگاه فلوريدا اين مطالعه در ماه دسامبر سال گذشته زماني آغاز شد که واکسن هاي کوويد۱۹براي اولين بار در دسترس کارکنان مراقبت هاي بهداشتي قرار گرفته و بررسي هاي پژوهشگران تا ماه مارس ادامه يافت.
با کمک افراد داوطلب، خون و شير ۲۱ مادر شيرده که در بخش هاي مرتبط با مراقبت هاي بهداشتي کار کرده و هرگز به کوويد ۱۹ مبتلا نشده و واجد شرايط واکسيناسيون با واکسن هاي فايزر يا مدرنا بودند، در سه نوبت، پيش از واکسيناسيون، پس از تزريق دوز اول واکسن و پس از دريافت دوز دوم واکسن مورد آزمايش قرار گرفتند.
لارکين در اين رابطه اعلام کرد که پس از تزريق دوز دوم واکسن کوويد ۱۹، به طور خاص آنتي بادي ايمونوگلوبولين A در شير مادر صد برابر افزايش يافته است. قابل توجه است که اگر شير مادر در يخچال و دماي پايين نگهداري شده و  بلافاصله به کودک داده نشود ، هنوز داراي مقدار قابل توجهي انتي بادي است.
گفتني است نتايج مطالعات ديگر نشان داده است که آنتي بادي هاي توليد شده توسط زنان باردار واکسينه شده براي کوويد ۱۹ از طريق خون بندناف به جنين منتقل مي شود اما ميزان دقيق آن و اينکه چه ميزان محافظت از اين طريق انجام مي شود، هنوز مشخص نبوده و نيازمند تحقيقات و آزمايش هاي بيشتر است.

اين مطالعه نشان مي دهد که واکسيناسيون براي اين ۲۱ مادر شيرده بي خطر بوده و ايمني آنها را تامين کرده است. پژوهشگران تأکيد کردند که مطالعه آنها قصد ندارد به مادراني که نمي توانند نوزادشان را با شير خود تغذيه کنند، استرس وارد کند و اميدوارند يافته هاي اين پژوهش، افراد بيشتري را به دريافت واکسن ترغيب کند. در واقع فقط با واکسيناسيون مادران، به نوزادان نيز کمک مي شود.

به گفته مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري هاي ايالات متحده آمريکا، زنان باردار يا مادران تازه زايمان کرده در معرض خطر بيماري هاي شديد ناشي از کوويد ۱۹ هستند. برخي از آنها که به کوويد ۱۹ مبتلا شده اند با کمک دستگاه تنفس مصنوعي نفس کشيده در حالي که برخي ديگر مجبور به زايمان زودرس مي شوند يا ممکن است سقط جنين کرده يا حتي جان خود را نيز از دست بدهند. بنابراين واکسيناسيون مي تواند جان مادران و نوزادان آنها را نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید