به گزارش CNN فارسی ، در آلمان، اعتراض به اقدامات ضرور برای مبارزه با پاندمی کرونا هر چه بیشتر شکل شبه‌نظامی، خشونت‌ورزی و نفرت‌پراکنی به خود می‌گیرد. مقامات آلمان شبکه اجتماعی “تلگرام” را محفلگاه، نیروی محرکه و مسئول این خشونت‌ورزی‌ها می‌دانند.

اگر کسی به کانال “زاکسن آزاد” نگاهی بیندازد، این تصور به او دست می‌دهد که آشوبی در آلمان برپاست و شبحی تیره و تار آلمان را پوشانده است.

در این کانال، “سربازان” مزدور و دسته‌های بزن بهادر دست به کار شده‌اند، سخن از “جنگ علیه مخالفان واکسن” می‌رود، زیرا بسیاری از سیاستمداران آلمان خواهان واکسیناسیون اجباری هستند. در این کانال گفته می‌شود که واکسیناسیون اجباری “توسط یک رژیم و یک مستبد” رهبری می‌شود.

نقشه قتل نخست‌وزیر در کانال تلگرام

گروه های راست افراطی آلمان در کانال‌های مختلف “تلگرام” نهادهای دموکراتیک مدنی و نیروهای پلیس را تهدید و حتا سیاستمداران آلمان را تهدید به قتل کرده‌اند. مورد مشخص آن تهدید به قتل میشائیل کرچمر، نخست‌وزیر ایالت زاکسن و نقشه اجرای آن است.

شبکه اجتماعی “تلگرام” مدت‌هاست که به کانون شبکه‌سازی راست‌گرایان افراطی آلمان بدل شده است. نمونه آن تظاهرات اعتراضی غیرقانونی در روز دوشنبه ۱۳ دسامبر در بیش از ده شهر آلمان بود که به خشونت کشیده شد و شماری از نیروهای پلیس زخمی شدند.

کانون این اعتراضات ایالت زاکسن آلمان در شرق این کشور است که دسته‌جات نئونازی به طور سازماندهی شده شهروندان عادی را تحریک کرده و به خیابان‌ها می‌کشانند.

“زاکسن آزاد” یک حزب کوچک منطقه‌ای به حساب می‌آید، اما در این اواخر در شبکه اجتماعی تلگرام با شعارهای تحریک‌کننده و نفرت‌پراکنانه خود شهروندان عادی این ایالت را به حرکات اعتراضی واداشته است. در کانال تلگرامی به همین نام، نخست‌وزیر ایالت زاکسن نه تنها تهدید به قتل شده، بلکه در باره سازماندهی قتل نیز در این شبکه گفت‌وگو می‌شود.

پلیس جنایی ایالت زاکسن در پی نقشه‌های مطرح شده در باره قتل نخست‌وزیر ایالت اقدام به تفتیش خانه‌های افراد مظنون کرد.

به گفته پلیس، این عملیات که نیروهای ضربتی ویژه نیز در آن شرکت داشتند، متوجه افراد مظنون به داشتن سلاح گرم و کمان زنبورکی یا زوبین بوده‌اند. گفته می‌شود ابزارآلات مهمی به عنوان شواهد جرم ضبط شده‌اند. پلیس می‌گوید موفق شده است “مجرم‌های مجازی را به دنیای واقعی تحویل دهد”.

به گفته رسانه‌ها، پنج مرد و یک زن در سنین ۲۴ تا ۶۴ ساله بازداشت شده اند.

مجله تلویزیونی “فرونتال” به عنوان نخستین افشاگر

نخستین افشاگری از سوی “فرونتال”، مجله تلویزیونی شبکه ۲ آلمان که مختص مسائل حاد جامعه است صورت گرفت. در این برنامه روز ۷ دسامبر گزارشی از مخالفان افراطی واکسیناسیون کرونا منتشر شد.

در این گزارش از چت‌گروپ تلگرام با عنوان “شبکه آفلاین درسدن” نام برده شد که در آن درباره نقشه‌های قتل گفت‌وگو می‌شود. برخی از این شرکت‌کنندگان نه تنها در کانال تلگرامی در این باره بحث می‌کرده‌اند، بلکه در یک پارک درسدن نیز با یکدیگر ملاقات داشته‌اند. یکی از این افراد در پیامی صوتی گفته است که او خود را مسلح کرده و مهمات نیز تهیه کرده است.

این نوع گزارش‌های تحقیقی و افشاگرانه رسانه‌ها ثابت می‌کند که آزادی رسانه به عنوان یکی از ارکان اساسی دموکراسی تا چه اندازه برای دفاع از حقوق شهروندان جامعه از اهمیت برخوردار است.

۱۰۰ کانال تلگرامی راست‌گرایان افراطی

“تلگرام” یک شبکه اجتماعی است که در روسیه تأسیس شد و مقر امروز آن در امارات متحده عربی است. تلگرام در مورد آنچه که تاکنون در کانال‌هایش در رابطه با آلمان می‌گذرد، همکاری و یا هیچ واکنشی از خود نشان نداده و با بی‌اعتنایی از کنار اعتراضات دولت آلمان گذشته است.

یک تیم تحقیقاتی چندین شبکه تلویزیونی آلمان و روزنامه زوددویچه تسایتونگ می‌گوید که مقامات آلمان اصلا قادر به تماس با مرکز “تلگرام” نیستند، در حالی که این شبکه اجتماعی به مأوای سازمان‌های نئونازی و افراطی آلمان با گرایش به خشونت‌ورزی تبدیل شده است.

بنیاد آمادئو آنتونیو هشدار داده است که فقط “زاکسن آزاد” توانسته است در شبکه “تلگرام” ۱۰۰ کانال و ۸۰ کانال گروهی دایر کند. این بنیاد می‌گوید، شمار اعضای کانال اصلی “زاکسن آزاد” لحظه به لحظه رو به افزایش است و این کانال رادیکالتر می‌شود.

برای مثال، اعضای تحریک‌شده این کانال‌ها به تظاهرات با مشعل و سوت در برابر منزل وزیر بهداشت این ایالت کشیده شدند. صحنه این تظاهرات با شعارهای خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکنانه، بسیاری را به یاد ترورهای خیابانی زمان رژیم نازی‌‌ها انداخته بود.

دولت آلمان دست به اقدام می‌زند

نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال دموکرات گفت، شبکه اجتماعی “تلگرام” زیر ذره‌بین قرار گرفته است. او تاکید کرد: «باید برای مقابله با تحریک، خشونت و نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی با قاطعیت بیشتر وارد عمل شویم».

وزیر کشور آلمان افزود که شبکه اجتماعی تلگرام قوانین آلمان را نقض کرده و حتا به اقدامات دولت این کشور هیچ واکنش و اعتنایی نشان نداده است. او گفت: «دولت آلمان به راحتی از کنار این نوع برخورد (تلگرام) نخواهد گذشت.»

دیدگاهتان را بنویسید