به گزارش CNN فارسی، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا اوکراین از روسیه شکست خواهد خورد، گفت اوکراین ممکن است بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند اما در نهایت فکر نمی‌کنم روسیه و پوتین بتوانند در این جنگ پیروز شوند. او افزود: «روس‌ها شاید بتوانند شهری را تصرف کنند، اما نمی‌توانند آن را حفظ کنند.»

پترائوس خاطرنشان کرد که جنگ شهری نیاز شدیدی به سربازان پرشمار دارد و روس‌ها این تعداد سرباز ندارند. افزون بر این، همه در سراسر اوکراین از آنان متنفر است و بیشتر بزرگسالان آمادگی دارند که علیه آنان اقدام کنند. یا سلاح بردارد و یا سپر انسانی در مقابل آنان بشوند.

استراتژیست ارشد نظامی آمریکا که چهارشنبه دوم مارس با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد، ولادیمیر زیلینسکی را با «چرچیل» نخست‌وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کرد که توانست مردم آن کشور را برای مقاومت علیه تجاوز رژیم نازی متحد کند.

دیوید پترائوس با اشاره به بهبود وضع زندگی مردم اوکراین از سال ۲۰۱۴ و حمایت عمومی از رئيس جمهوری کنونی این کشور، گفت، مردم اوکراین بی‌باک هستند و اتحاد آنان شکسته نخواهد شد. آن‌چه ما واقعا خواهیم دید مقاومت مستمر در شهرهایی نظیر کییف و خارکیف خواهد بود.

رئیس سابق سازمان «سی‌آی‌ای» همچنین با اشاره به سرخوردگی نیروهای نظامی روسی از مقاومت اوکراینی‌ها و تلاش آنان به هر قیمتی برای ورود به شهرها، هشدار داد که پوتین ممکن است با حمله موشکی دست به نابودی شهرها بزند. همان طور که در شهر حلب سوریه و منطقه چچن اقدام کرده بود.

با این وجود پترائوس خاطرنشان کرد که وضعیت اوکراین شبیه سوریه و گروزنی نخواهد بود. در آن دوره روسیه توانست موضوع را از توجه رسانه‌ها دور نگه دارد اما اکنون نمی‌تواند. همه دنیا دارند نگاه می‌کنند.

پترائوس همچنین به احتمال بی‌ثباتی در روسیه در نتیجه اعتراض مردمی به جنگ اشاره کرد. او گفت که هم‌اکنون سربازانی را می‌بینیم که از جنگ با برادران و خواهران روس‌زبان خود خودداری می‌کنند. پترائوس یادآور شد که تغییر رژیم تزار در سال ۱۹۱۷ و پیروزی کمونیست‌ها نیز زمانی رخ داد که ارتش از فرمان تزار سرپیچی کرد.

با این حال ژنرال پترائوس تاکید کرد که ما باید مراقب باشیم پوتین را با شرایط ذهنی کنونی او در گوشه محصور نکنیم و راهی برای خروج او از این وضعیت باقی بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید