به گزارش CNN فارسی، قیمت خودرو سال ۱۴۰۰ را با جهش خیره‌کننده‌ای پشت سر گذاشت. طوری‌که ارزش دنا در کارخانه به‌تنهایی رشد ۷۰ درصدی داشت و این رقم برای محصولاتی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک چیزی حدود ۲۰ درصد بود. هنوز تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به‌اتمام نرسیده که روند صعودی قیمت‌ها در بازار آزاد ادامه داشته و مثلا ارزش پژو پارس با افزایش ۱۵ میلیون تومانی به مرز ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند مسائلی مثل افزایش حقوق نیروی کار، تورم و … می‌تواند به رشد قیمت خودرو در ۱۴۰۱ کمک کند.

افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

به گزارش فرارو، قیمت خودرو در کارخانه پارسال رشد چشمگیری داشت. دنا تیپ یک در این مدت رشد قیمت ۸۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و ارزش آن از ۱۲۲ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان رسید. تیبا که آخرین روز‌های پارسال ۱۷۸ میلیون تومان فروخته می‌شد، اول فروردین ۱۱۳ میلیون تومان ارزش داشت و جهش قیمت ۶۵ میلیون تومانی را به‌ثبت رساند. خریداران پژو ۲۰۷ دنده‌ای در اسفند‌ماه برای این خودرو ۲۱۵ میلیون تومان یعنی چیزی حدود ۶۳ میلیون تومان بیشتر از فروردین پرداخت کردند و کمترین رشد قیمت خودرو در کارخانه برای تیبا هاچ بک و ساینا رخ داد. دو خودرویی که در سال ۱۴۰۰ رشد قیمت ۳۱ میلیون تومانی را به‌ثبت رساندند و ارزش آن‌ها به‌ترتیب به ۱۲۶ و ۱۲۳ میلیون تومان شد. پراید وانت ۵۸ میلیون تومان، پژو پارس ۴۸ میلیون تومان، سمند LX تقریبا ۴۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۹ میلیون تومان و کوییک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۸ میلیون تومان در کارخانه گران شدند که جزییات افزایش قیمت این محصولات را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. به‌این ترتیب قیمت انواع خودرو خودرو در کارخانه ظرف یک سال چیزی بین ۲۰ تا ۶۸ درصد افزایش پیدا کرد.

تغییر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

انواع خودرو قیمت اول فروردین ۱۴۰۰ (میلیون تومان) قیمت ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ (میلیون تومان) تغییر
سمند LX ۱۱۶ ۱۵۹ ۳۷ درصد افزایش
دنا تیپ یک ۱۲۲ ۲۰۵ ۶۸ درصد افزایش
پژو پارس ۱۲۱ ۱۶۹ ۳۹ درصد افزایش
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۵۲ ۲۱۵ ۴۱ درصد افزایش
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۹۷ ۲۳۵ ۱۹ درصد افزایش
پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۱۰ ۱۴۹ ۳۵ درصد افزایش
پراید ۱۵۱ ۹۱ ۱۴۹ ۶۳ درصد افزایش
تیبا ۱۱۳ ۱۷۸ ۵۷ درصد افزایش
تیبا هاچ بک ۹۵ ۱۲۶ ۳۲ درصد افزایش
ساینا ۹۲ ۱۲۳ ۳۳ درصد افزایش
کوییک ۱۲۹ ۱۶۷ ۲۹ درصد افزایش

افزایش نرخ دیه

قانون برای حوادث رانندگی بیمه شخص ثالث را مدنظر قرار داده است. بیمه‌ای که طبق نرخ دیه به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود و با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند. اگر در روز‌های گذشته پیگیر اخبار بودید، احتمالا از چند و، چون افزایش نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ مطلع شدید. نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ دقیقا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. رقمی که با اعلام رییس قوه قضاییه امسال در ماه‌های غیر حرام ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام (ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود. پارسال نرخ دیه کامل در ماه‌های غیر حرام ۴۸۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان بود.

افزایش حقوق و تورم

قیمت خودرو تحت تاثیر افزایش نرخ مواد اولیه، دستمزد و تورم افزایش پیدا می‌کند. طبق گفته‌های یکی از مدیران صنعت خودرو حدود ۶۰ درصد از ارزش تمام‌شده محصولات داخلی وابسته به مواد اولیه است و این وسط بخشی هم به ماجرای حقوق و دستمزد‌ها ارتباط دارد. ایران‌خودرو، سایپا و دیگر شرکت‌های خودروسازی کشور از همین فروردین امسال باید چیزی حدود ۵۷ درصد به حقوق و دستمزد کارگران خود اضافه کنند. طبق آمار‌های غیررسمی نزدیک به ۲۰ هزار نیروی کار در صنعت خودروسازی کشور فعالیت دارد و این موضوع می‌تواند در افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه موثر باشد. تورم چی؟ طبق اعلام مرکز آمار در اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۰.۲ درصد بود و بی‌برو‌برگرد این یکی هم عامل مهمی برای رشد قیمت خودرو در ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

قیمت خودرو امسال افزایش پیدا می‌کند؟

قیمت خودرو امسال تحت تاثیر عوامل زیادی خواهد بود. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند، احیای برجام و به‌دنبال آن کاهش نرخ ارز، آزاد شدن واردات خودرو‌های خارجی و افزایش عرضه توسط خودروسازان منجر به ارزان شدن محصولات داخلی می‌شود. مواردی که هنوز هیچکدام آن‌ها اتفاق نیفتاده است. در سوی مقابل رشد قیمت ۲۰ تا ۷۰ درصدی ارزش خودرو‌های داخلی طی سال گذشته، جهش ۵۷ درصدی دستمزد نیروی کار و نرخ ۴۰ درصدی فعلی تورم و … می‌تواند آن روی سکه قصه خودرو در سال جدید باشد. چیزی حدود ۱۰ روز از سال جدید گذشته و در همین مدت شاهد ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم. به‌طوری که دنا و پژو پارس ۱۵ میلیون تومان گران شدند و به‌ترتیب ۳۵۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. سمند افزایش قیمت ۱۲ میلیون تومانی را به‌ثبت رسانده و خریداران ساینا و کوییک نزدیک به پنج میلیون تومان بیشتر از شب عید دست به‌جیب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید