● جدایی طلبان اوستیای جنوبی برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کنند

به گزارش CNN فارسی، جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک همه پرسی به منظور پیوستن به روسیه هستند. آناتولی بیبیلوف، رئیس جمهور این منطقه در تلویزیون روسیه گفت: «البته باید از مردم نظرشان را جویا شویم و این کار را می‌توان به سرعت انجام داد. به قول معروف، این یک سوال فنی است.» او گفته که پیوستن به روسیه “رویای صد ساله” مردم اوستیا است.

روسیه در اوت ۲۰۰۸ پس از یک درگیری نظامی کوتاه با گرجستان، استقلال منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه اوستیای جنوبی و همسایه آبخازیا را رسما به رسمیت شناخت. از آن زمان نیروهای روسی به طور دائم در آنجا مستقر شدهاند.

 

● روسیه وعده آتش‌بس در ماریوپل را داد 

روسیه می‌گوید پیشنهاد آتش‌بس در شهر ماریوپل را برای تخلیه غیرنظامیان داده است. ژنرال میخائیل میزینتسف به آژانس اینترفکس گفته است که نیروهای مسلح روسیه “صرفا برای اهداف بشردوستانه” آتش بس را در روز ۳۱ مارس از ساعت ۹ صبح به وقت اروپای مرکزی برقرار می‌کنند.

به گفته او این آتش‌بس برای این اعمال می‌شود که غیرنظامیان بتوانند از آنجا ابتدا به بردیانسک و سپس به زاپوریژیا بروند.

بر اساس این خبر دولت اوکراین تا ساعت پنج صبح فردا به وقت اروپای مرکزی فرصت دارد موافقت خود را با آتش‌بس کتبا به اطلاع سازمان ملل متحد و صلیب سرخ بین‌المللی برساند. اوکراین و روسیه بارها یکدیگر را به خرابکاری در ایجاد کریدور امن برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل متهم کرده‌اند.

● پنتاگون از تحرکات استراتژیک نیروهای روسیه خبر داد

بر اساس خبری که پنتاگون اعلام کرده است، در ۲۴ ساعت گذشته بخشی از نیروهای روسیه در مناطق اطراف کی‌یف به سمت بلاروس در شمال اوکراین حرکت کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت ایالات متحده این اقدام را یک عقب نشینی نمی‌داند، بلکه تلاش روسیه برای تامین، تجهیز مجدد و سپس جابجایی نیروهایش ارزیابی می‌کند. وی گفته است که پنتاگون دقیقا نمی‌داند این نیروها به کجا خواهند رفت.

کربی گفته است روسیه فتح منطقه دونباس را در اولویت قرار داده است. به گفته او لوید آستین، وزیر دفاع و مارک مایلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا همچنان به تلاش برای گفت‌و‌گو با مقام‌های روسی ادامه می‌دهند، اما پاسخی از آنها دریافت نمی‌کنند.

 

● پوتین پرداخت گاز به یورو را برای شرکای اروپایی تضمین کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که در پرداخت هزینه تحویل گاز روسیه برای شرکای قراردادی اروپایی چیزی تغییر نخواهد کرد.

پوتین پیشتر گفته بود که هزینه تحویل گاز از اول آوریل یعنی از پس‌فردا باید به روبل پرداخت شود. اما اکنون روسیه اطمینان داده است که شرکت های اروپایی می توانند به پرداخت قبوض خود برای گاز روسیه به یورو ادامه دهند.

صدراعظم آلمان “برای درک دقیق‌تر” روند پرداخت هزینه گاز وارداتی از روسیه خواهان ارائه اطلاعات مکتوب در این باره شده است.

 

● تاتارهای کریمه خواستار بازگرداندن کریمه به اوکراین شدند 

نمایندگان تاتارهای کریمه از دولت کی‌یف خواستند تا در مذاکرات با مسکو بر بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین پافشاری کند.

رفعت جباروف، رئیس “مجلس ملی” تاتارهای کریمه گفته است: «احیای تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی – از جمله “جمهوری خودمختار” کریمه – باید یک پیش‌شرط اجباری در مذاکرات باشد.»

پیش از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، تاتارها حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت این شبه جزیره را تشکیل می‌دادند. انجام همه‌پرسی الحاق کریمه به روسیه توسط مسکو نه تنها هیچگاه توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد، بلکه از سوی اکثر تاتارهای کریمه نیز تحریم شد.

پس از الحاق کریمه “مجلس ملی” تاتارها که سال ۱۹۹۱تاسیس شده بود، به عنوان “افراطی” طبقه‌بندی و فعالیت آن توسط مقامات روسیه ممنوع شد. ده‌ها تن از نمایندگان این گروه قومی دستگیر شدند. حدود ۳۰ هزار تاتار کریمه به سایر مناطق اوکراین فرار کردند.

 

● آلمان تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌دهد

روزنامه آلمانی “زوددویچه” نوشته است که دولت آلمان فهرستی از تسلیحات به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون یورو را آماده کرده که قرار است به زودی به اوکراین تحویل داده شود.

این تسلیحات متعلق به ارتش آلمان نیستند، بلکه تجهیزاتی هستند که صنایع نظامی می‌توانند فورا و بدون اطلاع قبلی آنها را تحویل دهند.

کریستین لمبرشت، وزیر دفاع آلمان گفته است “هیچ نگرانی” در مورد تحویل این تجهیزات وجود ندارد، اما شورای امنیت فدرال که به صورت مخفیانه تشکیل جلسه می‌دهد، ابتدا باید در این مورد تصمیم گیری کند. همچنین هنوز مشخص نشده است که چه کسانی قراردادها را منعقد و چه کسانی هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

 

● کمک ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به خانواده‌های اوکراینی

ایالات متحده وعده کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین داده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود  درباره ادامه کمک های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین گفت‌وگو کردند.

آمریکا می‌خواهد مبلغ یاد شده را به عنوان کمک مستقیم به خانواده‌های اوکراینی اختصاص دهد که در جنگ صدمه دیده‌اند.

 

● “روسیه از سلاح فسفری در جنگ اوکراین استفاده می‌کند”

خبرگزاری رویترز به نقل از پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک نوشته است که روسیه در خط مقدم جبهه جنگ در شرق اوکراین که قلمرو این کشور را از مناطق تحت تسلط نیروهای روسیه در شرق دونتسک جدا می‌کند، از سلاح فسفری استفاده و شهرک‌ها را بمباران می‌کند.

او در تلویزیون اوکراین گفته است که تازه‌ترین تلاش‌ برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل احتمالا شکست خورده است زیرا کاروان‌هایی که برای این کار سازماندهی شده بودند، امکان عبور نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید