به گزارش CNN فارسی،یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که روسیه «بیش از ۵۰ درصد» از نیروهایی را که در مرز بسیج کرده بود، در داخل اوکراین به کار گرفته و به نظر می‌رسد «به طور فزاینده‌ای از مقاومت سرسختانه ارتش اوکراین، دچار «سرخوردگی فزاینده‌ای» شده است.

این مقام پنتاگون که ترجیح داد نامش فاش نشود، شنبه ۲۶ فوریه گفت: «ارزیابی ما این است که بیش از ۵۰ درصد از نیرویی که پوتین علیه اوکراین بسیج کرده است، اکنون در داخل اوکراین به کار گرفته شده‌اند.»
او شمار نیروهای روسی که به اوکراین رسیده‌اند را مشخص نکرد، اما ایالات متحده، مجموع نیروهای روسی مستقر در نزدیکی اوکراین را بیش از ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده است.

این مقام بلندپایه پنتاگون افزود که رهبران روسیه، ظاهرا برای تامین سوخت کافی و پشتیبانی لجستیکی اولیه نیروهای خود در جریان حمله، برنامه‌ریزی نکرده بودند و اکنون در تلاشند تا برنامه خود را بازبینی کنند.

او افزود: «ما هنوز نشانه‌هایی از مقاومت اوکراین را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند ادامه یابد. به نظر ما روس‌ها به شکلی فزاینده‌ای از کاهش نیروی محرکه خود در ۲۴ ساعت گذشته، به ویژه در شمال اوکراین، سرخورده شده‌اند.»

به گفته او، نیروهای روسیه تا روز شنبه، هیچ شهر اوکراینی را تصرف نکرده و نتوانستند حریم هوایی اوکراین به کنترل خود در آورند.

پنتاگون: مشارکتی در مقاومت اوکراین نداریم

از سویی وزارت دفاع ایالات متحده «پنتاگون»، در تازه‌ترین موضع خود، ادعاها مبنی بر مشارکت آمریکا در مقاومت اوکراین ضد روسیه در جزیره زمینی در دریای سیاه را تکذیب کرد.

رویترز نیز شنبه به نقل از یک مقام مسئول دفاعی آمریکا گزارش داد که نیروهای اوکراینی، مقاومت بسیار شدیدی را در برابر تهاجم روسیه از خودنشان داده‌اند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که ایالات متحده، پرتاب بیش از ۲۵۰ موشک روسی علیه اهدافی در اوکراین را رصد کرده که اکثرا موشک‌های برد‌کوتاه بودند.

همزمان وزارت دفاع بریتانیا شنبه اعلام کرد که «سرعت پیشروی روسیه موقتا در نتیجه مشکلات شدید لجستیکی و مقاومت شدید نیروهای اوکراینی، کاهش یافته است.»

توافق زلنسکی و جانسون

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شنبه، درباره ضرورت منزوی کردن مالی و دیپلماتیک روسیه توافق کردند.
رهبران بریتانیا و اوکراین درباره نقش بلاروس در تهاجم روسیه به اوکراین نیز ابراز نگرانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید