به گزارش CNN فارسی، اداره کل ملی هوا و فضانوردی آمریکا (ناسا) روز یکشنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) اعلام کرد که پرتاب موشک آرتمیس ۱ به سمت کره ماه بار دیگر لغو شده است. این دومین بار در عرض کمتر از یک هفته است که تلاش‌های ناسا برای آغاز مأموریت آرتمیس به تعویق می‌افتد.

پرتاب آرتمیس نخست برای ساعت ۲۰ و ۱۷ دقیقه بعدازظهر شنبه ۳ سپتامبر به وقت آلمان برنامه‌ریزی شده بود.

به گفته یک سخنگوی ناسا نشت سوخت مانع از پرتاب موشک شد و تلاش‌های چند ساعته برای رفع این نقص نیز بی‌نتیجه ماند.

کارشناسان ساعتی پیش از زمان پرتاب موشک این نقص را که در لوله سوخت‌رسانی بروز کرده بود، شناسایی کردند. از طریق این لوله قرار بود حدود ۳ میلیون لیتر هیدروژن و اکسیژن مایع به مخزن‌های سوخت موشک تزریق شود.

عملیات سوخت‌رسانی آغاز شده بود که زنگ خطر فشار بیش از حد به صدا درآمد. کارشناسان عملیات را قطع کرده و پس از دقایقی دوباره ادامه دادند، اما مشخص شد که هیدروژن از یکی موتورهای موشک به بیرون نشت می‌کند.

موشک بدون سرنشین آرتمیس ۱ قرار بود روز دوشنبه گذشته پرتاب شود که این عملیات در پی بروز نقصی فنی در یکی از حسگرهای موتور موشک لغو و به دیروز شنبه موکول شد.

هنوز تاریخ جدیدی برای پرتاب این موشک نهایی نشده، اما گفته می‌شود که به دلیل موقعیت زمین و ماه امکان تلاش جدید برای پرتاب آرتمیس ۱ تا پیش از ۱۹ سپتامبر وجود ندارد.

ناسا در چارچوب ماموریت آرتمیس۱ یک فضاپیمای بدون سرنشین به نام اوریون را به شکل آزمایشی به مدار ماه می‌فرستد تا از میزان ایمنی ماموریت‌های فضاپیماهای سرنشین‌دارِ آتی اطمینان حاصل کند.

پنجاه سال پس از آخرین ماموریت آپولو، این نخستین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین پروژه آرتمیس است که در چند مرحله برنامه‌ریزی شده است.

ماموریت بعدی یعنی آرتمیس ۲ فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ بدون فرود در ماه به ماه خواهد برد. اما در برنامه آرتمیس ۳ که برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده، قرار است فضانوردان بر روی ماه فرود آیند.

حضور پایدار انسان در ماه و حتی ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه از اهدافی است که ناسا در چارچوب برنامه آرتمیس دنبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید