به گزارش CNN فارسی ، این فناوری نوین، یک ربات چهارپا، شبیه به سگ و مجهز به یک سلاح قوی تک‌تیرانداز است که می‌تواند اهدافی را تا ۱۲۰۰ متر دورتر هدف قرار بدهد.

این تفنگ تک‌تیرانداز قدرتمند ۶.۵ میلی‌متری بر روی دوش این سگ ربات سوار شده و این «سگ» که برای شناسایی اهداف بالقوه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، جهت ماشه را به سمت هدف «قفل کرده» و منتظر دستور شلیک می‌ماند.

سیاست نظامی فعلی ایالات متحده درگیری سامانه‌های خودکار با اهداف را ممنوع کرده است و این «سگ نظامی» که «ویژن ۶۰» نام دارد فعلاً تنها با اجازه یک انسان می‌تواند با اهداف درگیر شود. متصدی «ویژن ۶۰» در مکانی امن نشسته و از طریق یک برنامه کاربردی بر روی آی‌پد خود می‌تواند دکمه شلیک این ربات را فشار بدهد.

سگ رباتیک «ویژن ۶۰» که توسط شرکت «گوست رباتیک» فیلادلفیا ساخته شده، نسخه جدیدی از سری ربات‌های پادار «ویژن» است. سلاحی که این ربات بر دوش می‌کشد نیز ساخته شرکتی به نام «سوئورد دیفنس» است.

نیروی هوایی ایالات متحده در حال حاضر در حال آزمایش نسخه غیرمسلح این ربات‌ها برای استفاده به عنوان نگهبان محیط پیرامونی پایگاه نیروی هوایی تیندال در فلوریدا است.

نسخه مسلح این «سگ‌ها»، یعنی «ویژن ۶۰»، پیش از این در جریان رزمایش نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در پایگاه هوایی نلیس نوادا به‌کار گرفته شد و این «سگ‌ها» به ایجاد یک حلقه امنیتی کمک کردند.

فعلاً کاربرد اولیه این ربات‌ها در گشت‌زنی در پادگان‌های آمریکا خواهد بود و به‌ویژه پایگاه‌های هوایی که اغلب به باندهایی با طول زیاد نیاز دارند و گشت‌زنی مؤثر در آنها دشوار قرار است از این سگ‌های رباتیک بهره بگیرند.

سگ‌های «ویژن ۶۰»، مجهز به دوربین‌های روز و شب، قابلیت تحرک بسیار بالایی در زمین‌های ناهموار اطراف پایگاه‌ها دارند و در صورت مواجهه با هر مورد غیرمنتظره یا افراد ناشناس به‌سرعت شرایط را به متصدی انسانی خود خبر می‌دهند.

همان‌طور که در رسانه‌های مختلف نیز اشاره شده، سگ‌های رباتیک مسلح «ویژن ۶۰» انسان را به یاد قسمتی از مجموعه تلویزیونی علمی‌تخیلی بریتانیایی «آینه سیاه» می‌اندازد به نام «کله آهنی».

در این قسمت از آن سریال، سگ‌های روباتیک قاتل، انسان‌ها را با کارایی بی‌رحمانه‌ای تعقیب می‌کنند و خستگی‌ناپذیری آنها در رسیدن به هدف، رعشه به تن بیننده می‌اندازد.

قوانین ایالات متحده مبنی بر ممنوع بودن تصمیم‌گیری سامانه‌های خودکار برای شلیک یا آسیب رساندن به اهداف مورد نظر، فعلاً به دنبال‌کنندگان اخبار فناوری‌های نوین در این مورد «آرامش خاطر» می‌بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید