به گزارش CNN فارسی، سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ آسیا چاپ تهران با اشاره به حمایت نکردن مقام‌های جمهوری اسلامی از این کشور گفت پس از جنگ، اوکراین از ایران خواهد پرسید که «وقتی احتیاج داشتیم، کجا بودید؟»

او در این مصاحبه گفت افکار عمومی ایران حامی اوکراین است اما «هیچ حمایتی از طرف دولت جمهوری اسلامی نگرفتیم.»

سفیر اوکراین اعلام کرد کرد که دو نامه شخصی‌اش به ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بدون پاسخ مانده است.

او افزود «بعد از شروع جنگ، همه‌ کشورهای آسیای‌ میانه و خاور میانه کمک‌‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم»

بوردیلیاک گفت: «اگر مواضع دولت ایران ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟.»

سفیر اوکراین در تهران همچنین گفت نصف روغن خوراکی ایران از اوکراین تامین می‌شود و در صورت ادامه جنگ ممکن است قیمت مواد غذایی در ایران افزایش یابد.

او افزود گفت که دو کشور فرصت‌های مناسبی برای همکاری اقتصادی با یکدیگر دارند.

به گفته سرگئی بوردیلیاک، اوکراین تنها کشوری است که با ایرانی‌‌ها در زمینه هواپیماسازی مشارکت و همکاری کرده است و در کارخانه‌ای نزدیک شهر اصفهان ۱۹ هواپیما به کمک اوکراین ساخته شد.

علاوه بر اعتراض‌های قبلی درباره رویکرد جمهوری اسلامی در پیروی از روسیه، موضوع تهاجم روسیه به اوکراین نیز در هفته‌های اخیر نیز به اعتراض‌ها دامن زد.

از جمله علی مطهری، نایب رییس سابق مجلس، گفته بود صداوسیما خبرهای مربوط به حمله روسیه به اوکراین را مانند «یکی از مستعمرات روسیه» گزارش می‌کند.

شامگاه شنبه هفتم اسفند نیز گروهی از شهروندان در تهران با هدف حمایت از اوکراین مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند ولادیمیر پوتین شعار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید