اسپوتنیک، ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد طبق اطلاعاتی که پس از نخستین تلاش کاوشگر استقامت برای جمع آوری نمونه از سنگ و خاک مریخ و قراردادن آن در محفظه مخصوص به زمین فرستاده شده، این عملیات موفقیت آمیز نبوده است البته این سازمان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد کاوشگر مذکور به طور موفقیت آمیز سوراخی در مریخ ایجاد کرده است.

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد اولین تلاش کاوشگر استقامت در نمونه برداری از سنگ و خاک سیاره مریخ با شکست مواجه شد.

سازمان فضایی ناسا با انتشار بیانیه جدیدی اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین تلاش کاوشگر استقامت برای جمع‌آوری نمونه از سنگ و خاک سیاره مریخ موفقیت‌آمیز نبوده و در محفظه ویژه آن که باید به زمین ارسال شود، هیچ نمونه‌ای وجود ندارد.

هرچند محفظه نمونه برداری این کاوشگر خالی بود، اما طبق اعلام ناسا استقامت توانست با موفقیت یک حفره در سطح مریخ را برای جمع‌آوری نمونه به وجود آورد. در واقع کاوشگر استقامت از ۴۳ لوله نمونه‌برداری تیتانیومی بهره می‌برد و در کنار آنها به یک ابزار حفاری ویژه مجهز شده است که در انتهای بازوی رباتیک ۷ فوتی آن جای دارد.

این کاوشگر ناسا در ماه فوریه با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد و در حال حاضر در بستر یک دریاچه خشک شده به نام Jezero Crater در حال فعالیت است تا بتواند از این منطقه دو نمونه جمع‌آوری کند. استقامت پس از جمع‌آوری نمونه‌ها آنها را در یک محفظه ویژه قرار می‌دهد تا در آینده ای نزدیک آن محموله  را به زمین بفرستد.در مرحله بعد نمونه‌ها در محفظه مخصوص قرار می‌گیرند و ذخیره می‌شوند تا طی مأموریتی دیگر به زمین ارسال شوند. این مأموریت با کمک سازمان فضایی اروپا در حال توسعه است و طی آن یک فضاپیما به مریخ فرستاده می‌شود تا نمونه‌های جمع آوری شده را برای تحلیل عمیق‌تر به زمین برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید