به گزارش CNN فارسی، مقام‌های اوکراینی گفتند که ناو مسکوا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، روز چهارشنبه با دو موشک ضد کشتی نیروهای اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

به گفته برخی منابع خبری، نیروهای اوکراینی با دو «موشک نپتون» ناو مسکوا را هدف قرار داده‌اند. نپتون یک سیستم موشکی ضد کشتی است که اوکراین ساخت و توسعه آن را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹ به پایان برده است.

ارتش روسیه نیز در بیانیه‌ای که رسانه‌های این کشور منتشر کردند، وقوع انفجار در ناو مسکوا را تایید کرد و گفت: این ناو در اثر وقوع انفجار در عرشه آن، دچار آتش‌سوزی شده و به شدت آسیب دیده است.

خبرگزاری روسی اینترفاکس، نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که در پی وقوع انفجار و آسیب‌دیدگی شدید رزمناو مسکوا، همه خدمه آن تخلیه شده‌اند. این ناو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تنی در روال معمول حدود ۵۰۰ نفر خدمه دارد.

وزارت دفاع روسیه دلیل وقوع انفجار در سر گروه ناوگان روسیه در دریای سیاه را «آتش‌سوزی» عنوان کرد و افزود که علت این آتش‌سوزی و انفجار در دست بررسی است.

هدف قرار گرفتن ناو روسی مسکوا یک شکست نظامی دیگر برای ارتش روسیه است که از ۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، که به دستور ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کرده تاکنون متحمل ضربات سنگینی شده است.

سال گذشته یک دریاسالار بازنشسته روسی گفته بود که ناو مسکوا، مهمترین ناو روسیه در دریای سیاه است.

ناو مسکوا در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین نیز هنگامی خبرساز شده بود که به ۱۳ سرباز اوکراینی در جزیره کوچک مار اخطار داده بود که تسلیم شوند.

در آن زمان فایل صوتی منتشر کردند که در آن سربازان اوکراینی مستقر در جزیره کوچک مار از تسلیم خود امتناع کرده و به این ناو گفته بودند: «برو به جهنم».

اوکراین در ابتدا اعلام کرد که همه آن سربازان کشته شده‌اند اما سپس ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت که تعدادی از این مرزبانیان اوکراینی اسیر شده بودند که در مبادله اسرا آزاد شده و به اوکراین بازگشتند.

دولت اوکراین اعلام کرده است که به هر ۱۳ مرزبانی که مقابل ناو مسکوا از تسلیم خودداری کرده بودند، مدال شجاعت می‌دهد.

برخی رسانه‌های اوکراین چهارشنبه شب گزارش دادند که ناو مسکو پس از انفجار و آتش‌سوزی در دریای سیاه غرق شده است اما این گزارش تاکنون به تایید مقام‌های رسمی نرسیده است.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه از آمریکا و اروپا خواست تا تسلیحات سنگین در اختیار اوکراین قرار دهند.

او با نام بردن از تسلیحات مورد نیاز از جمله هواپیمای جنگنده، سامانه‌های دفاع هوایی، سیستم‌های پرتاب موشک، تانک و تسلیحات سنگین دیگر گفت که بدون تسلیحات سنگین، این جنگ به حمام خون بی‌پایان تبدیل می‌شود که بدبختی، رنج و ویرانی را گسترش خواهد داد.

رییس‌جمهور اوکراین با اشاره به کشتار غیرنظامیان در ماریوپل، بوچا، کراماتورسک به دست نیروهای روسیه، گفت که بدون دریافت تسلیحات بیشتر، این لیست ادامه خواهد داشت چون هیچ کس به جز اوکراین مجهز به سلاح‌های سنگین، روسیه را متوقف نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید