به گزارش CNN فارسی، طرفداران و مشتاقان علم، خاصیت ابطال‌پذیری آن را همیشه به عنوان مزیتی مطرح می‌کنند که فرصت این را فراهم می‌سازد تا با تحقیقات بیشتر، تلاش‌های مداوم و اطلاعات به‌روزتر بشود درک بهتر و موثرتری از پدیده‌های مختلف پیدا کرد.

در اوایل همه‌گیری کرونا برای خیلی از مردم این سوال پیش آمد که پس علم قرار است چه طور به ما کمک کند و بعد با رسیدن واکسن‌ها نگرانی تازه این بود که با علم برای جهش‌های ویروس چه خواهد کرد؟

خاصیت عجیب علم هر روز سعی می‌کند نادانسته‌های قبلی را کامل‌تر کند و پاسخ‌های دقیق‌تری به ما بدهد. خاصیتی که شاید در بسیاری از رشته‌های دیگر دیده نشود و در نگاه اول علم را متزلزل و دائما در حال تغییر نشان دهد اما وقتی با تامل با آن روبه‌رو می‌شویم، می‌بینیم که همین ویژگی است که آن را از زمانه عقب نمی‌اندازد و با مسائل جدید همراهش می‌کند. ممکن است روزی بفهمیم اطلاعات علمی‌مان درباره برخی حوزه‌ها ناقص یا حتی غلط بوده و برای بهبود و تکمیلش تلاش کنیم.

افزایش دمای بی‌سابقه در کانادا و تحقیقات دامنه‌دار درباره تغییر اقلیم:

گرمای کانادا و شمال غربی اقیانوس آرام و ایالات متحده آمریکا در ماه جولای سال ۲۰۲۱ (تیرماه) همه را شوکه کرد، صدها نفر را کشت و رکوردهای دما در برخی نقاط آمریکا و کانادا تا ۵ درجه سانتی گراد شکسته شد.. معمولا وقتی چنین اتفاقاتی رخ می دهد مردم به این فکر می‎‌افتند که آیا تغییرات آب و هوایی منشا این اتفاقات هستند و یا تصمیمات انسان ها در این تغییرات دخیل اند؟

کرونا بهانه‌ای برای به‌کارگیری و توسعه واکسن‌های mRNA:

پیش از توسعه دانش و فناوری ساخت واکسن های مبتنی بر RNA ما از واکسن های قدیمی که بر اساس تزریق پروتئین ویروس غیر فعال یا ضعیف شده بودند استفاده می کردیم. این پروتئین ها با ورودشان به بدن، سیستم ایمنی را مجهز می کردند تا وقتی که ویروس وارد شد آن را شناسایی کرده و مبارزه را آغاز کنند.اما واکسن های جدید دارای رشته هایی از ماده ژنتیکی ریبونوکلئیک اسید هستند که به پیام‌رسان و یا همان کلمه اختصاری mRNAمعروف اند. واکسن های mRNA دستورالعمل‎‌هایی را برای سلول های ما ایجاد می کنند تا پروتئین بی ضرر بسازند.

واکسن‌سازی با نیم نگاهی به جهش‌ها و سویه‌های جدید ویروس:

از مهم ترین چالش های محققان در سال ۲۰۲۱ توجه به سویه های تازه ویروس کووید ۱۹ بود. هنگامی که یک سلول انسانی آلوده، کروناویروس‌های جدید را جمع‌آوری می‌کند، گه‎گاه خطاهای کوچکی در کپی‌برداری جهش مرتکب می‌شود که به آن جهش می‎گویند. محققان این امکان را دارند که جهش ها را از طریق یک اصل و نسب، شاخه ای از شجره خانواده کروناویروس، ردیابی کنند. گروهی از کروناویروس‌ها که دارای مجموعه ارثی مشابهی از جهش‌های متمایز هستند، variant یا سویه نامیده می‌شوند. با ظهور سویه های جدید از ویروس کرونای جهش یافته هر بار دانشمندان نگرانی و چالش تازه‎ای درباره اثرگذاری واکسن های پیدا می‎کنند. در میان چندین جهشی که ویروس کووید ۱۹ در دو سال اخیر داشته است، گونه دلتا که مهاجم تر و رایج‎تر از بقیه بود نگرانی های زیادی ایجاد کرد و محققان را به چالش کشید.

مصائب ارسال بزرگترین تلسکوپ فضایی دست ساز بشر:

تا همین چند سال پیش آنچه درباره عالم می دانستیم محدود بود به منظومه شمسی و ستاره های کهکشان خودمان و تئوری هایی که از میان روابط ریاضی بیرون می آمد و میگفت کیهان بسیار وسیعتر از آن چیزی است که تا کنون دیده ایم. سال ۱۹۹۵ وقتی تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک محدوده کوچک از فضا ثبت کرد حیرت زده شدیم! چرا که آن تصویر پر از نقاط روشنی بود که بر خلاف انتظار ما ستاره نبودند، بلکه هر کدام کهکشانی بودند کمی کوچکتر یا بزرگتر از کهکشان راه شیری. کهکشان های پر تعدادی که فقط از یک بخش محدود از فضا در عکس ثبت شده بودند این حقیقت را برایمان آشکار کرد که کهکشان های زیادی در فواصل بسیار زیاد از ما قرار دارند که تا پیش از این آنها را ندیده بودیم. در اواخر سال ۲۰۲۱ بالاخره تلاش محققان نتیجه داد و تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا پرتاب شد، تلسکوپی که انبوهی از تجهیزات و فناوری های مدرن را در خود جای داده و قرار است عالم را دقیقتر و با وضوح بیشتری نشانمان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید