وزارت بهداشت عراق اعلام کرد خشونت‌های روز جمعه دست‌کم ۱۲۵ زخمی برجای گذاشت که ۲۷ تن غیرنظامی و بقیه از ماموران امنیتی و نظامی بودند.

«صابرین نیوز»، وابسته به حشد الشعبی، از کشته شدن دو نفر از تظاهرکنندگان خبر داده اما منابع رسمی آن را تایید نکرده‌اند.

تظاهرکنندگان که عمدتا هواداران گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران بودند روز جمعه ۱۴ آبان به سوی ورودی‌های منطقه سبز تظاهرات کردند و با پرتاب سنگ به سوی ماموران، قصد ورود به این منطقه را داشتند.

تصاویری از شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از خشونت‌های روز جمعه ابراز تاسف کرد و جریان‌های سیاسی را بە آرامش و گفت‌وگو فراخواند.

او همچنین دستور تحقیقات در این باره را صادر کرد.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نتایج انتخابات اخیر در عراق را نپذیرفته و با انتشار فراخوان برای تظاهرات، روز جمعه را «جمعه آخرین فرصت» نام‌گذاری کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، از صبح جمعه ماموران امنیتی حضور پرتعدادی در منطقه سبز بغداد داشتند.

در انتخابات پارلمانی عراق که ۱۸ مهر برگزار شد، ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورد و ائتلاف «فتح» که مورد حمایت شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی است شکست خورد.

از ۳۲۹ کرسی مجلس عراق، سائرون موفق به کسب ۷۳ کرسی شد و فتح فقط ۱۷ کرسی به دست آورد.

با این حال گروەهای مسلح و جریان‌های نزدیک بە جمهوری اسلامی شکست خود را قبول نکردە و با متقلبانه خواندن نتایج، اعضای کمیسیون انتخابات را تهدید کردند.

در هفته‌های اخیر گروه‌های شبه‌نظامی با تکرار تهدیدهای خود، خواستار تغییر نتایج انتخابات شده بودند.

از جمله قیس خزعلی، رهبر «عصائب اهل‌الحق»، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که تحصن‌ها و تجمع‌های اعتراضی «تا زمان بازگشت حق به حق‌دار» ادامه خواهد یافت.

او تهدید کرده بود که در صورت عدم تغییر نتایج انتخابات «گزینه‌های متعددی پیش روی خود داریم».

چندی پیش نیز ابو‌علی العسکری، مسئول امنیتی «گردان‌های حزب‌اللە»، انتخابات عراق را یک توطئە بین‌المللی خوانده و از هوادارانشان خواسته بود اعتراضات را در سراسر عراق افزایش دهند.

حدود دو هفته پیش نیز کمیتە هماهنگ‌کنندە تظاهرات کە شامل گروەهای مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی می‌شود، با تعیین ضرب الاجل ٧٢ ساعتە تهدید کرد در صورت پاسخ داده نشدن بە خواستەهایشان، اعتراضات را وارد «فاز جدیدی» خواهند کرد.

هواداران این گروەها آن زمان نیز برای وارد شدن بە منطقە سبز بغداد تلاش کردند کە با ممانعت نیروهای امنیتی مواجە شدند.

مقتدی صدر پیش از این در بیانیه‌ای با انتقاد از فشار گروه‌های بازنده بر کمیسیون انتخابات، همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرده بود.

ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری که تحت حمایت جمهوری اسلامی است در دور پیشین مجلس عراق ۴۸ کرسی در اختیار داشت و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود.

دیدگاهتان را بنویسید