به گزارش CNN فارسی، روزنامه روسیسکایا گازتا به نقل از الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه نوشته است که باید یک “دادگاه بین‌المللی” با حضور کشورهایی چون ایران، سوریه و بولیوی برای محاکمه تعدادی از اعضای نیروهای مسلح اوکراین تشکیل شود.

کمیته تحقیقات روسیه یک نهاد مرتبط با دادستانی روسیه است.

باستریکین در این راستا بیش از ۲۲۰ نفر اوکراینی را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرده است. او اعلام کرده که قصد دارد در دادگاهی که در حال برنامه‌ریزی برای آن است افرادی، از جمله مقامات عالی‌رتبه نیروهای مسلح اوکراین و فرماندهان ارتش این کشور را به دلیل “حمله به افراد غیرنظامی” محاکمه کند.

باستریکین گفته است، از آنجا که سازمان ملل متحد “تحت سلطه غرب” است باید دادگاهی با مشارکت متحدان روسیه در این زمینه برگزار شود. به گفته او،‌ ایران، بولیوی و سوریه تمایل خود را برای همراهی در این دادگاه اعلام کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تا کنون در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

الکساندر باستریکین که از زمان دانشجویی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوست بوده در بخشی دیگر از صحبت‌های خود کشورهای غربی را به “حمایت آشکار از ناسیونالیسم اوکراینی” متهم کرده است.

او همچنین از تحقیقاتی در مورد فعالیت‌های “مزدوران بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی،‌ هلندی و گرجستانی در اوکراین” سخن گفته و افزوده که این افراد در کنار اوکراین علیه روسیه جنگیده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار هفته گذشته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با حمایت از حمله نظامی روسیه به اوکراین گفته بود که اگر جلوی ناتو در اوکراین گرفته نمی‌شد “مدتی بعد همین جنگ را به راه می‌انداختند.”

خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر این که “حوادث جهانی نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون” را نشان می‌دهد گفت: «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

دیدگاهتان را بنویسید