به گزارش CNN فارسی، دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و افزایش احتمال دست‌یافتن به یک توافق به کاهش نسبی قیمت ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد منجر شده است. در روزهای پایانی آذر ماه قیمت دلار آمریکا در ایران به بیش از ۲۸ هزار تومان هم رسید. به نوشته شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز در روز پایانی دی ماه بهای هر دلار در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

اول بهمن با استناد به آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی میانگین قیمت دلار در سال ۸۱ را ۸۰۰ تومان اعلام شد.

جهش نامنظم اما ادامه‌دار قیمت دلار

بر این اساس طی دو دهه بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ایران بیش از ۳۴ برابر شده است. این جهش به طور منظم رخ نداده زیرا دولت‌ها در دوره‌هایی از طریق تزریق ارز به بازار شتاب روند سقوط ارزش پول ملی را تا حدودی کاهش دادند.

در دهه ۸۰ خورشیدی قیمت دلارر اندکی بیش از سه برابر شد و در سال ۹۱ به طور میانگین به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در دولت اول حسن روحانی، با آغاز مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۹۴ قیمت ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران تا حدودی کنترل شد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و اعلام برنامه‌های او برای خروج از توافق هسته‌ای بازار ارز در ایران نیز دچار التهاب شد.

دولت روحانی با بالا گرفتن احتمال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها تصمیم گرفت قیمت رسمی دلارر را ثابت و ۴۲۰۰ تومان اعلام کند.

دلار جهانگیری و آغاز صعود کم‌سابقه قیمت ارز

ابتدای سال ۹۷ اعلام این خبر به اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت رئیس جمهوری محول شد و به همین دلیل دلار ۴۲۰۰ تومانی به “دلار جهانگیری” مشهور شد.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال شدند. طی همین یک سال قیمت دلار به نزدیک ۱۱ هزار تومان افزایش یافت.

مطابق آمار بانک مرکزی رشد تصاعدی قیمت دلار با تشدید تحریم‌ها ادامه یافت و بهای آن در سه سال بیش از هفت برابر شد.

بانک مرکزی میانگین قیمت دلار در سال گذشته را نزدیک به ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در روز پایانی آذر ماه امسال حدود ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید