به گزارش CNN فارسی ، در گزارش “رفتارهای ساختگی هماهنگ” ماه سپتامبر فیسبوک آمده است این دو شبکه با تلفیق “کارزارهای گمراه‌کننده” و “قدرت حکومتی در دنیای واقعی” قصد تاثیر بر افکار عمومی داخلی را داشته‌اند.

به گفته فیسبوک این دو شبکه به “سازمان‌های نظامی” در کشور خود مرتبط بودند و “جمعیت داخلی را برای ستایش از نیروهای نظامی و انتقاد از گروه‌های مخالف هدف می‌گرفتند.”

“این نخستین برنامه تاثیرگذاری مخفی است که ما در ایران مختل کرده‌ایم، این عملیات تقریبا تمام توجهش معطوف به داخل ایران بود و افرادی آن را می‌گرداندند که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبطند.”

در گزارش فیسبوک آمده که ۹۳ حساب کاربری در فیسبوک، ۱۴ صفحه، ۱۵ گروه و ۱۹۴ حساب کاربری این شبکه در اینستاگرام را حذف کرده است که مردم داخل ایران بخصوص استان لرستان را هدف قرار می‌دادند.

به گفته فیسبوک تاکتیک‌های این شبکه “نه نو بودند نه پیشرفته” و با “خریدن دنبال‌کننده، سعی می‌کردند قابل‌اعتمادتر و پرطرفدار به نظر برسند.”

با اینحال به گفته فیسبوک این روش‌ها الزاما موفق نبودند و برخی کاربران این حساب‌ها را بعنوان حساب جعلی گزارش کرده بودند.

فیسبوک تیرماه امسال هم از بستن حدود ۲۰۰ حساب کاربری خبر داد که اعضای یک شبکه و مرتبط به سپاه بودند و سعی می‌کردند “متخصصان هوا-فضا و کارکنان ارتش آمریکا را به دام بیندازند.”

فیسبوک خود بارها متهم شده که برای کسب درآمد و آگهی چشم بر کارزارهای گمراه‌کننده می‌بندد و اجازه داده که با استفاده از این شبکه اجتماعی بر انتخابات و اوضاع سیاسی کشورها تاثیر گذاشته شود. این باعث شده در برخی کشورها مثل آمریکا و بریتانیا فیسبوک مجبور به پاسخگویی به نمایندگان مردم شود.

دوشنبه پیش فیسبوک و دو شبکه اجتماعی دیگر این شرکت یعنی واتس‌اپ و اینستاگرام حدود شش ساعت از دسترس خارج شدند.

فردای آن روز فرانسیس هاگن، از مدیران سابق فیسبوک که اسنادی از این شرکت را فاش کرده بود، به نمایندگان سنای آمریکا گفت فیسبوک “تفرقه‌ها را عمیق‌، دموکراسی را متزلزل و در دختران و زنان احساس بدی نسبت به بدنشان ایجاد می‌کند.”

در سال ۲۰۱۹ هم کمیسیون فدرال تجارت آمریکا فیسبوک را به دلیل “فریب کاربران درباره حریم خصوصی” پنج میلیارد دلار جریمه کرد.

فیسبوک همواره اتهام‌ها را تکذیب کرده و گفته نهایت تلاشش را کرده است و اخیرا نیز برای سالم‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی‌اش اقدام‌های بیشتری را در نظر گرفته است.

در ایران فیسبوک فیلتر است اما اینستاگرام و واتس‌اپ مسدود نیستند و در حال حاضر پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند.

فیسبوک پرکاربرترین شبکه اجتماعی جهان است و می‌گوید ماهانه ۲/۷ میلیارد کاربر فعال دارد.

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود قصد دارد “تبلیغات فیسبوک مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان‌یافته در آن” را باطل کند تا “ناامنی فیسبوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی نشان داده شود”.

دیدگاهتان را بنویسید