به گزارش CNN فارسی، بر اساس یک گزارش “محرمانه” آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) که به دست خبرگزاری رسیده است، ایران در تأسیسات اتمی نطنز در کارگاهی جدید فعالیت ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی این گزارش را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است.

در اوایل تیرماه ۱۳۹۹ شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) مورد حملات پهپادی قرار گرفت. در این مرکز ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته طراحی و تولید می‌شدند. ایران این حمله را به اسرائیل نسبت داده است. در پی آن ایران تصمیم گرفت این مرکز را به سایت هسته‌ای نطنز و بخشی از آن را به اصفهان منتقل کند.

در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی آمده است، پس از انتقال دستگاه‌های تولید سانتریفیوژ از کرج به نظنز، نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) به پایان رسیده و مهر و موم دستگاه‌ها برداشته شده است.

آژانس در گزارش خود می‌افزاید که یک روز بعد از نصب دوربین‌های نظارتی و برداشتن پلمب ماشین‌ها “در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ (۲۴ فروردین ۱۴۰۱) ایران به اطلاع آژانس رسانده است که ماشین‌ها در همان روز در کارگاه جدید فعالیت خود را آغاز کرده‌اند”. آژانس از نظارت بر فعالیت این ماشین‌ها خبر نداده است و از قرار معلوم دسترسی به این کارگاه جدید ندارد.

طبق توافقی که بیش از یک سال پیش میان ایران و آژانس صورت گرفت، تا زمانی که توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشده است، آژانس از دسترسی به داده‌ها و تصاویر دوربین‌های نظارتی در شماری از تأسیسات هسته‌ای ایران محروم خواهد بود.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر گفته بود که اطلاعات دوربین‌ها تا زمان اجرای کامل برجام در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

پیش از این ایران به آژانس اعلام کرده بود که بخشی از تأسیسات کرج را به کارگاهی در اصفهان منتقل می‌کند و آژانس در پی آن دوربین‌های نظارتی نصب کرد. در صورتی که کارگاه ساخت سانتریفیوژ کرج نیز آغاز به کار کند، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران ابعاد وسیع‌تری خواهد یافت.

بر اساس مفاد توافق اتمی برجام در سال ۲۰۱۵ سطح غنی‌سازی ایران نباید از ۳،۶۷ درصد تجاوز کند. بر اساس گزارش آژانس، ایران هم‌اکنون در کنار اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد، همچنین به ۳۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰درصدی دست یافته است. برای دستیابی به بمب اتمی به اورانیوم غنی‌شده ۹۰درصد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید