به گزارش CNN فارسی پس از آنکه اخباري مبني‌بر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در کوبا و به دنبال آن در کشورهاي تحريم‌شده توسط آمريکا منتشر شد، سخنگوي اين کمپاني چيني اين خبر را تلويحا تکذيب و به گلوبال‌تايمز اعلام کرد که گزارش‌ها مبني‌بر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در کشورها و سرزمين‌هايي از جمله کوبا، ايران، سوريه، کره شمالي، سودان و کريمه، بازار خاصي را هدف قرار نمي‌دهد، بلکه يک سياست منطقه‌اي است که هدف آن جلوگيري از قاچاق از طريق بازار خاکستري و حفظ امنيت داده کاربران است.

اين بيانيه در حالي منتشر مي‌شود که برخي از رسانه‌ها در روزهاي گذشته گزارش کردند که اين توليدکننده چيني، گوشي‌هاي هوشمند خود را در کشورهاي مذکور که در آنجا نمايندگي رسمي ندارد، قفل کرده است. سياست صادرات شيائومي به مشتريان خود اجازه نمي‌دهد محصولات اين شرکت را به کشورهاي تحريم‌شده صادر کنند، با وجود اين، در سال‌هاي اخير، يک بازار خاکستري ايجاد شده و شايع است که برخي مشتريان دستگاه‌هاي شيائومي را در يک منطقه خريداري کرده و در منطقه‌اي ديگر استفاده کنند.

برخي رسانه‌ها، اين اقدام شيائومي براي قفل کردن گوشي‌هايش را به سياست‌هاي آمريکا نسبت داده‌اند و اينطور عنوان کردند که واشنگتن به اين شرکت چيني فشار آورده تا گوشي‌ها را در اين کشورها و مناطق تحريم‌شده، قفل کند. سخنگوي شيائومي درباره اين موضوع نيز پاسخ داد که اين شرکت به‌صورت موقت، برخي از گوشي‌هاي هوشمند را قفل کرده تا از احتمال قاچاق که به امنيت کاربران و حقوق مصرف‌کنندگان آسيب‌ مي‌رساند، جلوگيري کند و درباره آن تحقيقاتي صورت دهد و اکنون که تحقيقات کامل شده، مي‌تواند قفل دستگاه‌ها را باز کرد.

در نيمه دوم سال ۲۰۲۱، شيائومي توانست رتبه دوم را در فروش جهاني گوشي‌هاي هوشمند کسب کند؛ اتفاقي که براي اولين بار و به‌واسطه رشد گسترده موبايل‌هاي اين شرکت در بازارهاي خارج از کشور چين رخ داد. شيائومي همچنين سهمي ۱۵ درصدي در بازار گوشي‌هاي هوشمند کوبا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید