به گزارش CNN فارسی ، صادق جعفری چگنی در دیدار با خانواده تعدادی از جان‌باختگان گفت که با متخلفان برخورد خواهد شد و برای خانواده‌ها نیز وکیل تعیین خواهد شد.

او توضیحی درباره تعداد کارگرانی که بیمه نبودند و وضعیت آنها نداد.

پیش از این نیز گزارش‌های مختلفی درباره تخلفات در جریان ساختن ساختمان‌های متروپل و همچنین دیگر تخلفات حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان، به دلیل روابط او و زد و بندها با نهادهای دولتی و حکومتی منتشر شده است.

در همین حال بشرا بحرانی، دختر عموی هاشم بحرانی، یکی از جان‌باختگان این حادثه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: «شنیده‌ام یک روز قبل از آوار شدن این ساختمان صدای بسیار بلند و مهیبی از یکی از ستون‌های ساختمان شنیده شده که همه ترسیده بودند و وقتی به عبدالباقی خبر می‌دهند در جوابشان می‌گوید شما دچار توهم شده‌اید.»

تاکنون جسد ۳۸ نفر از جان باختگان این سانحه از زیر آوار خارج شده است.

پیشتر گزارش داده شد که پنج نفر از جان‌باختگان این حادثه دانش‌آموز بودند.

بر اساس این گزارش، آرین و حمیدرضا جلیلیان، همراه پدر خود و میترا و ملیکا صالح‌پور، همراه زن عموی خود در بستنی فروشی این ساختمان بودند. همچنین مسیح صادقی در کنار پدر و مادر خود در نزدیکی ساختمان متروپل ایستاده بودند که او بر اثر پرتاب سنگ‌های آوار جان باخت.

پس از این حادثه «اعتراضات آبادان» به دنبال فروریختن ساختمان متروپل اوج گرفت و در واکنش به این اعتراضات، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سوی معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک کردند. در مواردی نیز تیراندازی مستقیم به مردم ثبت و گزارش شد.

نیروهای امنیتی همچنین تعدادی از مردم و جوانان معترض را در شهرهای آبادان، اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان و نیز شاهین شهر اصفهان بازداشت کردند.

با این حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی دلیل حاضر شدن نیروهای یگان ویژه از شهرهای دیگر در آبادان را تأمین امنیت و تسهیل عبور و مرور ذکر کرد.

سرتیپ موسوی که تسنیم او را فرمانده میدانی عملیات تأمین امنیت ریزش برج‌های متروپل معرفی کرد، در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که نیروهای یگان ویژه از تهران، کرمانشاه و فارس به آبادان اعزام شده‌اند.

او گفت: «بعد از هر حادثه‌ای، اتفاقاتی رخ می‌دهد که ناگوار است. برخی مردم برای بررسی حادثه رخ داده نسبت به اقوام خود در صحنه هستند، برخی سودجویان و حتی معاندین نیز در صحنه حادثه حاضر می‌شوند.»

این فرمانده یگان ویژه همچنین گفت: «اینکه چهار نفر می‌آیند و شعار می‌دهند و مراسم عزاداری را به هم می‌زنند را نباید به عموم مردم و شهر آبادان تعمیم دهیم.»

از سوی دیگر اما تخریب و آواربرداری از محل فرو ریختن ساختمان متروپل به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد.

شهاب صدیقی، سخنگوی مدیریت بحران خوزستان، پیش از این گفته بود: «قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت تخریب بخش باقی‌مانده و ناایمن ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان را بر عهده گرفت.»

روز چهارشنبه نیز مصطفی متدین، نماینده قرارگاه خاتم الانبیا گفت عملیات تخریب این ساختمان احتمالا سه ماه طول خواهد کشید.

او اضافه کرد: «مردم آبادان در این حادثه بسیار ناراحت و غم‌دیده هستند و باید عملیات تخریب به گونه‌ای انجام شود تا به غم آنان افزوده نشود.»

او روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد نیز گفت که تخریب این ساختمان با روش‌هایی غیر از انفجار انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید