به گزارش CNN فارسي ، سی‌ان‌ان شامگاه سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، با اشاره به سفر پیش ‌روی جو بایدن به اسرائیل گزارش داد در حالی که عملیات اسرائیل در خاک ایران افزایش یافته، آمریکا را از وقوع آن آگاه نمی‌کند.

این گزارش در عین حال اشاره می‌کند که دولت بایدن در نظر ندارد که در مورد اقدامات اسرائیل در ارتباط با ایران دخالت کند و درخواستی برای متوقف کردن این اقدامات ندارد.

منابع آمریکایی که در حال حاضر مصدر برخی امور هستند و همچنین شماری از مقامات پیشین آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که نظر به اقدامات اسرائیل، وضعیت ایران متشنج است.

بر اساس این گزارش، جو بایدن معتقد است که بازداشتن ایران از دستیابی به توان هسته‌ای تنها مسئولیت آمریکا نیست.

به گفته منابع یادشده، به نظر می‌رسد که اسرائیل می‌خواهد هر چه بیشتر خود را در خط مقدم اقدامات برای بازداشتن ایران از رسیدن به توان هسته‌ای قرار دهد و در این راستا با گسترش عملیات، فشار بر ایران را حفظ کند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که قرار است این روزها و در پی اعلام فروپاشی ائتلاف دولت نفتالی بنت، به جای او و در دوران چند ماهه انتقالی سیاسی، پست نخست ‌وزیری را نیز به دست بگیرد، روز ۳۱ خرداد پس از گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که سفر جو بایدن «اثرات محسوسی برای منطقه و مبارزه با ایران خواهد داشت».

به گفته آقای لاپید، پیامد دیدار رئیس جمهور آمریکا «ارتقای محسوس ثبات و امنیت منطقه‌ای» خواهد بود.

تا چندی پیش باور بر این بود که اسرائیل آمریکا را، دست‌کم از اقدامات پرمخاطره در قبال ایران آگاه می‌کند، هرچند که خود را از گرفتن موافقت برای عملی کردن طرح‌هایش بی‌نیاز می‌بیند.

گزارش‌هایی در سال‌های گذشته حاکی بود که آمریکا در پی برخی ناکامی‌های اطلاعاتی و عملیاتی در ایران، از جمله از وارد شدن ضربه به مهره‌های اطلاعاتی آن در ایران، عملا پای خود را تا حد زیادی از این اقدامات کنار کشیده و اسرائیل به عامل اصلی عملیات علیه ایران مبدل شده است.

با وجود آن‌ که موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی اسرائیل، از بیش از دو دهه پیش برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران بسیج بوده و رشته اقدامات منتسب به آن، مانند از بین بردن دانشمندان و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران، از بیش از یک ‌دهه پیش جریان داشته، اما در دوره اخیر بر شمار عملیات به میزان چشمگیری افزوده شده و فاصله زمانی آنها نیز به‌شدت کوتاه شده است.

تا پیش از این، ضربه زدن به دانشمندان هسته‌ای در یک بازه زمانی نسبتا طولانی صورت گرفته بود. محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، روز هفتم آذر ۱۳۹۹ در حومه تهران کشته شد. این موعد چند سال بعد از آن بود که یکی دیگر از مهره‌های برنامه اتمی ایران از پای درآمده بود.

نفتالی بنت که از زمان پست وزارت دفاع در یکی از دولت‌های پیشین بنیامین نتانیاهو طرح «زدن سر اختاپوس» در تهران را مطرح کرده است به تازگی بر اجرای این برنامه تاکید دارد.

بر اساس گزارش‌های متعدد در رسانه‌های بین‌المللی، در چارچوب این برنامه، طیفی از افراد و صنایع ایران برای هدف انتخاب شده و عملیات علیه آنها در دوره اخیر اجرایی شده است.

از روز اول خرداد که حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، در تهران کشته شد، تا آخرین روز این ماه، مرگ‌هایی مشکوک در نقاط مختلف ایران رخ داد و چند عملیات علیه صنایع دفاعی ایران صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران در مورد مرگ حسن صیاد خدایی آن را به صراحت به اسرائیل نسبت داد. همچنین یک مقام ارشد نظامی ایران انفجار روز چهارم خرداد در صنایع پارچین را «خرابکاری صنعتی» نامید.

در پی تحولات سیاسی اسرائیل که بر اساس آن نفتالی بنت به‌زودی از پست نخست ‌وزیری کنار می‌رود و مقام جانشینی یائیر لاپید را برعهده خواهد گرفت، او کماکان به عنوان مسئول پرونده تقابل با ایران باقی خواهد ماند.

در همین حال، به گفته سی‌ان‌ان، ایران آمادگی نیروهای پدافند هوایی خود را بالا برده، امری که نشان می‌دهد برای پاسخ احتمالی به اقدامات بیشتر از سوی اسرائیل آماده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید