به گزارش CNN فارسی، لیندسی گراهام، مشهورترین سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و نماینده کنگره از کارولینای جنوبی به مدت ۱۷ سال، خواستار قتل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به همان روش خائنانه‌ای شد که ژولیوس سزار در ۱۵ مارس سال ۴۴ قبل از میلاد، ترور شد.

طرح این موضوع، واکنش فوری سفارت روسیه را به دنبال داشت که بلافاصله خواهان توضیح رسمی مقامات ایالات متحده در مورد خواسته گراهام و محکوم کردن سخنان او شد.

خواهان محکومیت شدید

سفارت روسیه جمعه ۴ مارس، در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در «فیس‌بوک»، در ارتباط با سخن گراهام نوشت: «ما خواهان توضیح رسمی و محکومیت شدید اظهارات جنایتکارانه این آمریکایی هستیم.»

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز با تاکید بر اینکه اظهارات گراهام، غیرقابل‌پذیرش و توهین‌آمیز است، گفت: «سطح روسیه‌هراسی و نفرت از آن در ایالات متحده، فراتر از حد و مرز است. نمی‌توان باور کرد که یک سناتور، در کشوری که منادی ارزش‌های اخلاقی است و خود را به عنوان چراغ راه فراروی تمامی بشریت مطرح می‌کند، خواهان تروریسم به عنوان راهی برای دستیابی به اهداف واشنگتن در صحنه بین‌المللی باشد.»

انزجار دیرینه نسبت به پوتین

مدت‌هاست که انزجار شدید گراهام نسبت به پوتین، امری شناخته شده است اما از زمانی که تحلیلگران، احتمال عملیات نظامی روسیه در اوکراین را وارد دانستند، انزجار گراهام از پوتین نیز چند برابر شد تا جایی که در سلسله توئیت‌های خود در ۲۱ فوریه گذشته نوشت: «تصمیم پوتین در اعلام استقلال دو منطقه لوگانسک و دونتسک، نقض توافق مینسک و اعلان جنگ علیه مردم اوکراین است (..) تصمیم او باید با تحریم‌های شدیدی مواجه شود که ارزش پول روسیه را از میان برده و بخش نفت و گاز روسیه را در هم بکوبد.»

پس از تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، گراهام ۶۷ ساله فعال شد و توئیت‌های تحریک‌آمیزی علیه پوتین نوشت، که برجسته‌ترین آن‌ها، شامگاه پنج‌شنبه، در «توییتر» منتشر شد که تعداد فالوورهای او را به دو میلیون نفر رساند.
در این توییت، گراهام می‌پرسد: «آیا سرهنگی در ارتش روسیه پیدا نمی‌شود که خواهان قتل پوتین باشد، مانند کلاوس فون اشتافنبرگ آلمانی، که نزدیک بود هیتلر را بکشد ولی موفق نشد. آیا در میان روس‌ها «بروتوس» دیگری برای خلاصی روسیه از شر پوتین وجود دارد؟»

حتی تو هم بروتوس؟

این جمله به مارکوس بروتوس، دوست معروف سزار که ویلیام شکسپیر نقش مهمی به او در نمایشنامه‌ای به نام «ژولیوس سزار» داده بود، اشاره دارد. در این نمایشنامه، نقشه دوستان ژولیوس سزار در ۱۴ مارس برای قتل او در خانه بروتوس و به رهبری، او بیان شده است.

فردای آن روز در بیرون از مقر مجلس سنای روم، هر کدام با خنجری به سزار زخم زدند و دردناک‌ترین خنجر، زخمی بود که بروتوس از پشت به او زده بود. سزار به هیچ یک از آنها چیزی نگفت و فقط به دوست بسیار نزدیک خود بروتوس، این جمله مشهور را گفت: حتی «تو هم بروتوس؟»

دیدگاهتان را بنویسید