به گزارش CNN فارسی،سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در زاگرب، پایتخت کرواسی که گمان می‌رود “نظامی” و از نظر نوع ساخت، “روسی” باشد به گمانه‌زنی‌ها دامن‌ زده است.

شامگاه جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در ساعت ۲۳ انفجاری شدید پارکی در منطقه “جارون” در زاگرب را لرزاند. ساکنین این منطقه با ترس از خانه‌های خود خارج شدند و برخی تا صبح در فضای باز خوابیدند. هیچ مصدومی از این حادثه  گزارش نشده است اما تعدادی از خودروهای پارک شده در کنار خیابان به شدت آسیب دیده‌اند.

از این انفجار گودالی به عرض ۳ متر و عمق یک متر برجای مانده و زباله‌های بسیاری در محوطه وسیع اطراف پراکنده شده‌ است. در عکس‌های منتشر شده از بقایای این حادثه دو چتر نجات دیده می‌شوند که بر روی درخت‌های اطراف محل انفجار افتاده‌اند.

یک دانش‌آموز که شاهد این ماجرا بوده می‌گوید:‌ «ما در راه خانه بودیم که نوری  قرمز را دیدیم و صدای خش خش شنیده شنیدیم. بعد از آن ناگهان صدای انفجار بلند شد.» این دانش‌آموز عنوان می‌کند که پس از آن مردم به خیابان ریختند و “یک گودال با تکه‌های زیاد فلزی” که از انفجار باقی مانده بود را مشاهده کردند.

تحقیقات در محل سقوط هواپیما

بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی از صبح شنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در این مورد اظهار نظر کرده‌اند. آن‌ها حدس می‌زنند که این شی می‌تواند یک هواپیمای بدون سرنشین روسی باشد که در جنگ اوکراین به کار گرفته شده است. پلیس نظامی و کارشناسان وزارت کشور کرواسی در محل حادثه در حال تحقیق هستند و شورای امنیت ملی در زاگرب در این زمینه تشکیل جلسه خواهد داد.

آندری پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی با تائید انفجار یک شی نظامی و بدون سرنشین طراحی روسیه می‌گوید: «من مطمئن نیستم که این شی متعلق به ارتش روسیه یا اوکراین است. تنها می‌دانیم که این شی از آسمان مجارستان به آسمان کرواسی وارد شده است.»

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با عنوان کردن این مساله که شی مورد بحث از آسمان رومانی وارد آسمان کشورش شده است می‌گوید: «چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ در این لحظه ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این مساله حاصل یک اشتباه بوده یا از دست دادن کنترل.»

رئیس جمهور کرواسی: «این یک حادثه جدی است.»

زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی تصور نمی‌کند که مورد پیش آمده یک حمله هدفمند به کرواسی باشد اما آن را یک حادثه جدی می‌داند: «تحقیقات جدی از سوی کشورهایی که این شی به مدت طولانی در آسمان آن‌ها پرواز کرده در حال انجام است. این شی مدت کمی در آسمان کرواسی بوده و این سوال مطرح است که آیا ما با با تجهیزات موجود می‌توانستیم کاری انجام دهیم.»

نشانه‌های زیادی وجود دارد که این شی پرنده می‌تواند یک توپولف مدل ام‌۱۴۱ باشد. این دستگاه سنگین شش تنی توانسته مسیری هزار کیلومتری را طی کند و با چترنجات در پایتخت کرواسی فرود بیاید.

به گفته وزارت دفاع کرواسی، ‌این پهپاد از دهه ۶۰ تا حدود دهه ۹۰ تولید می‌شده و تا امروز در کشورهایی که عضو اتحادیه جماهیر شوروی بوده‌اند، استفاده شده است.

به گزارش رسانه های کرواسی، سفارت اوکراین در زاگرب در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده است. سفیر سابق اوکراین در کرواسی و مشاور فعلی وزیر دفاع اوکراین، مارکیان لوبکیوسکی در تلویزیون کرواسی گفت: «شی پرنده‌ای که در زاگرب سقوط کرده متعلق به اوکراین نیست.» او عنوان کرده که تجهیزات پرنده اوکراینی نشانه‌های دیگری دارند و از همکاران اوکراینی خود خواسته که اطلاعات این تجهیزات را برای آشکار شدن واقعیت منتشر کنند.

آیا سیستم دفاع هوایی ناتو شکست خورده است؟

این سوال باقی می ماند که چگونه ممکن است چنین پهپادی بدون اقدام متقابل از حریم هوایی چندین کشور عضو ناتو عبور کند. آیا سیستم دفاع هوایی کنترل مرکزی ناتو شکست خورده است؟

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در صفحه فیسبوک خود نوشت که مقامات مجارستان در حال بررسی این حادثه هستند و مجارستان در این زمینه با ناتو و کرواسی در تماس نزدیک است. وزارت دفاع رومانی همچنین تایید کرد که یک “شی پرنده کوچک” تقریباً سه دقیقه در حریم هوایی این کشور بوده است. پیتر سیجارتو معتقد است به دلیل “زمان کم، سرعت زیاد و ارتفاع پایین” شناسایی شی پرنده امکان‌پذیر نبوده است.

سیستم نظارت هوایی ظاهرا هشداری نداده است

رابرت هرانج، رئیس ستاد ارتش کرواسی اظهار داشته که نظارت هوایی کرواسی هیچ هشداری دریافت نکرده است، اما این پهپاد را در طول حدود هفت دقیقه حضور خود در حریم هوایی کرواسی دیده است.

او توضیح می‌دهد که چرا هیچ واکنش دفاعی وجود نداشته است:‌ «همان‌طور که می‌دانید کرواسی دارای پدافند هوایی است اما این سیستم محدودیت‌هایی دارد. به همین دلیل طرحی برای ارتقا این سیستم در دستور کار ما قرار دارد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید