به گزارش CNN فارسی ، رئیسی پس از سفر به آذربایجان شرقی، روز جمعه ۱۳ خرداد به آبادان رفت. پیش از این خبری درباره برنامه سفر او به این شهر منتشر نشده بود.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده، تنها مقامات دولتی و محافظان در زمان بازدید رئیسی از متروپل در محوطه این ساختمان حضور داشتند.

همچنین از روز پنج‌شنبه خبری درباره ادامه عملیات آوار‌برداری منتشر نشده و به نظر می‌رسد آوار‌برداری برای ایجاد مقدمات بازدید او از این ساختمان متوقف شده باشد.

رئیسی همچنین در خانه تعدادی از جان‌باختگان حضور یافت و وعده داد که «در سریع‌تر زمان به این حادثه رسیدگی و با مسببان قطعا برخورد خواهد شد.»

بر اساس مجموعه اسنادی که به ایران اینترنشنال رسیده، موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره نقش برادرزاده دبیر شورای عالی امنیت ملی در فعالیت‌های حسین عبدالباقی توضیحی ارائه نکرده‌اند.

از زمان ریزش ساختمان متروپل آبادان تاکنون مقام‌های دادگستری استان خوزستان از دستگیری ۱۳ نفر از افراد متهم خبر داده‌اند که به گفته استاندار خوزستان در میان آن‌ها سه شهردار، شهردار منطقه یک آبادان، ناظران ساختمان و افرادی از نظام مهندسی هستند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، اعلام کرده که دادستان آبادان نیز در این موضوع تخلف داشته اما درباره دلیل عدم بازداشت او گفته بود: «هنوز از میزان تقصیر دادستان آبادان مطلع نیستم.»

مجوزهای مربوط به ساخت ساختمان متروپل در دولت حسن روحانی صادر شده و حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفته بود که شهرداری آبادان بدون اطلاع نظام مهندسی، پروانه ساختمان متروپل را صادر کرده بود.

در مقابل غلامرضا شریعتی، استاندار اسبق خوزستان، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی اعلام کرد مقامات دولت رئیسی به هشدار سازمان نظام مهندسی در دوم اردیبهشت امسال درباره این ساختمان توجه نکرده‌اند.

او این پرسش را مطرح کرده که چرا اجازه بهره‌برداری از واحدهای کسب و کار از جمله کافی‌شاپ، آبمیوه فروشی و داروخانه در این ساختمان نیمه کاره صادر شده است.

پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان، تعدادی از کارشناسان هشدار دادند که وضعیت بسیاری از ساختمان‌ها در آبادان و شهرهای بزرگ دیگر شبیه این ساختمان است.

در همین حال فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، گفت: «در تهران ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان در حال ساخت است.»

برج‌های دوقلوی متروپل، در خیابان امیری آبادان واقع شده و قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند.

برج شماره دو این سازه که فرو ریخت، قرار بود در ۱۱ طبقه و در زیربنای بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته شود.

برج شماره یک متروپل یک برج تجاری، پزشکی و اداری در ۹ طبقه با بیش از شش هزار متر مربع زیربنا است.

دیدگاهتان را بنویسید