به گزارش CNN فارسی، وزارت صمت با ارائه گزارشی کوتاه با عنوان «وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰» قیمت برخی کالاهای اساسی و مهم خوراکی را در بهمن ۱۴۰۰ با قیمت این کالاها در بهمن ۱۳۹۹ مقایسه کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک با ۱۰۷ درصد افزایش، از حدود ۳۳ هزار تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه دهم فروردین نوشت که جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان و همچنین کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی از دلایل افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در سال ۱۴۰۰ است.

همچنین در سال گذشته، قیمت شکر سفید نیز افزایش شدید داشت و از این نظر پس از برنج ایرانی در رتبه دوم قرار گرفت.

بر اساس آمار وزارت صمت، قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۹۵۰۰ تومان در بهمن ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان در بهمن ۱۴۰۰ رسید.

پیشتر معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفته بود ذخایر شکر واردشده با ارز دولتی رو به إتمام است و شکرهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ‌گذاری تثبیتی نیست.

همچنین از بهمن ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ قیمت‌های گوشت گوساله و گوشت گوسفند به ترتیب۳۹.۱ و ۲۱.۸ درصد و قیمت گوشت مرغ نیز ۳۴ درصد افزایش داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید