خیابان های کابل جوری شلوغ به نظر می رسد گویی چیزی تغییر نکرده است. مردم با عجله در خیابان ها راه می روند ، مغازه داران کالاهای رنگارنگ خود را مرتب می کنند و پلیس راهنمایی رانندگی تردد ماشین ها را کنترل می کند.اما یک تغییر بزرگ وجود دارد: تقریباً هیچ زنی در این شهر دیده نمی شود. از زمان تصرف پایتخت افغانستان توسط طالبان در روز یکشنبه ، زنان زیادی در خانه های خود باقی مانده اند.
طالبان بارها گفته است که حقوق زنان تحت حکومت آنها محفوظ خواهد بود ، اما واضح است که بسیاری از زنان افغان از چشم انداز زندگی در زمان طالبان وحشت دارند.

در حال حاضر تعداد بسیار کمتری از زنان در حال خروج از خیابان در مقایسه با چند روز پیش هستند. کسانی که شجاعانه برای افغانستان می جنگیدند حال محافظه کارانه لباس می پوشند و صورت های آنها اغلب با نقاب یا حجاب پوشیده شده است.

بسیاری از زنان تحصیل کرده و بی باکی که دهه ی گذشته را برای ساختن حرفه ی خود صرف کرده بودند،حال به شدت در جستجوی راهی متفاوت هستند ، زیرا نگران هستند که ممکن است مورد هدف طالبان قرار گیرند.

یکی از زنان به خبرگزاری CNN گفت: “من به آینده ی خودم فکر می کنم ، به آینده ی دخترانم ، اگر آنها مرا بکشند چه اتفاقی می افتد؟ – دو دختر بدون مادر؟.”

این زن که CNN به دلایل امنیتی نامش را ذکر نکرده است ، در تعدادی از سازمان های غیردولتی بین المللی کار کرده است. او گفت که روزهای زیادی را سپری کرده است تا از آنها درخواست کمک کند ، اما هیچ کس پاسخی نداده است.
او گفت: “آسان نیست … داشتن بیش از ۱۰ سال تجربه کار با [سازمان های] بین المللی و هیچ یک از آنها به من کمک نکرد و این دردناک است ”

 

دیدگاهتان را بنویسید