به گزارش CNN فارسی، این روزنامه روز جمعه ۲۶ فروردین در گزارشی نوشت که روسیه در یادداشتی دیپلماتیک از آمریکا و متحدانش خواسته است که «از نظامی‌سازی غیرمسئولانه اوکراین که پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد» خودداری کند.

مقام‌های آمریکا و روسیه درباره این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند اما واشینگتن‌پست گفته این یادداشت دیپلماتیک را رویت کرده است.

آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را تصویب کرده و در تازه‌ترین مورد نیز جو بایدن روز چهارشنبه مجوز کمک‌های نظامی دیگری به ارز ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین را امضا کرد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز روز جمعه گفت انتظار می‌رود اولین پرواز حامل کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اوکراین طی ۲۴ ساعت آینده به منطقه برسد.

پیش از این نیز روسیه هشدار داده بود ممکن است کاروان‌های ارسال سلاح به اوکراین را به عنوان «هدف مشروع» مورد حمله قرار دهد.

از سوی دیگر، حملات روسیه به مناطق مختلف اوکراین همچنان ادامه دارد و روز جمعه گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صداهای انفجار در کی‌یف منتشر شد.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد روسیه برای اولین بار از زمان آغاز تهاجمش به این کشور، اقدام به شلیک موشک‌های دوربرد به سوی شهر بندری ماریوپل کرده است. جزییات بیشتری از این حمله منتشر نشده است.

بنابر گزارش‌ها، روسیه حملات خود را بر شرق اوکراین و مناطق لوهانسک و دونتسک متمرکز کرده اما همچنین گفته که در واکنش به حمله به خاک روسیه، به کی‌یف راکت شلیک خواهد کرد.

روسیه اوکراین را به انجام چند حمله به خاک خود در منطقه بلگورود و بریانسک متهم کرده است.

روز جمعه همچنین روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل با اشاره به غرق شدن ناو روسی مسکوا در دریای سیاه گزارش داد که نگرانی‌هایی درباره وجود دو کلاهک هسته‌ای در این کشتی جنگی وجود دارد که ممکن است در قعر دریا موجب ایجاد حادثه‌ای هسته‌ای شود.

مقام‌های اوکراینی روز چهارشنبه از هدف قرار گرفتن ناو مسکوا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، با دو موشک ضد کشتی خبر دادند و یک روز بعد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از وقوع آتش‌سوزی و انفجار مهمات در این کشتی جنگی، این ناو حین یدک شدن به بندر بر اثر شدت خسارت‌های وارده ناشی غرق شده است.

غرق شدن ناو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تنی مسکوا که سرگروه ناوگان روسیه در دریای سیاه و یکی از مهم‌ترین کشتی‌های جنگی این کشور بود، بزرگترین شکست دریایی روسیه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.

روز جمعه همچنین وزارت خارجه روسیه ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا در این کشور را «عنصر نامطلوب» خواند و خواستار خروج آنها از روسیه شد. همزمان مقدونیه شمالی شش دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و تعداد دیپلمات های اخراج شده روسیه به ۱۱ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید