به گزارش CNN فارسی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که رزمایش نظامی چین ، واکنشیست به اعلام خبر سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است. همچنین ارتش چین در اعلامیه خود ورود به منطقه را اکیدا ممنوع اعلام کرده است.

آماده‌باش گسترده جنگنده‌ها و ناوهای آمریکایی در تنگه تایوان

چند مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه همزمان با سفر «نانسی پلوسی» به شرق آسیا و احتمال سفر وی به تایوان، اعلام کردند که طرح امنیتی ویژه‌ای برای مقابله با رویدادهای غیرمنتظره در پی این سفر آماده کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، چند مقام پنتاگون بدون ذکر نام خود گفتند که چندان نگران حمله چین به هواپیمای حامل نانسی پلوسی نیستند، اما نگرانند مبادا شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اتفاق ناخواسته‌ای در این میان رخ دهد و جان رئیس مجلس نمایندگان به خطر بیفتد، به خصوص اینکه وی قصد سفر به یکی از پرتنش‌ترین مناطق جهان را دارد.

به گفته این مقامات، اگر نانسی پلوسی به تایوان برود، که هنوز قطعی نیست، در آن صورت ارتش آمریکا به تحرکات خود در اقیانوس هند و آرام خواهد افزود.

آن‌ها از ارائه جزئیات در این خصوص خودداری کردند، اما گفتند که جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی، تجهیزات شناسایی و سایر سیستم‌های نظامی احتمالاً برای تأمین حلقه‌های محافظتی همپوشانی برای پرواز او به تایوان و تا هر زمانی که در آن‌جا باشد، استفاده خواهند شد.

در این راستا ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه در پاسخ به اینکه ارتش چه تدابیری برای محافظت از نانسی پلوسی در سفر احتمالی وی به تایوان در نظر گرفته است، پاسخ داد که بحث در مورد هر گونه سفر خاص زودرس است. اگر تصمیمی گرفته شود که پلوسی یا هر شخص دیگری قصد سفر داشته باشد و آنها درخواست حمایت نظامی کنند، ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا از انجام ایمن سفر آنها اطمینان حاصل کنیم.

پیشتر، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بامداد پنجشنبه (۲۸ ژوئیه) به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است.

نانسی پلوسی امروز قرار است به سمت شرق آسیا پرواز کرده و به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور برود. در سایه تهدیدات شدید مقامات چینی هنوز مشخص نیست که آیا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نیز خواهد رفت یا ترجیح می‌دهد پکن را بیش از این عصبانی نکند.

برگزاری رزمایش نظامی بزرگ چین در نزدیکی تایوان

به دنبال افزایش تنش‌ میان چین و آمریکا بر سر سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور به جزیره تایوان، پکن روز جمعه از برگزاری رزمایش بزرگ در نزدیکی تایوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رسانه‌های چین اعلام کردند: این رزمایش نظامی با استفاده از مهمات واقعی، در روز شنبه در آب‌های پینگاتن در فوژو در استان فوجیان واقع در شرق چین برگزار می‌شود.

این رسانه‌ها افزودند: در این رزمایش که از ۸ صبح تا ساعت ۲۱ روز شنبه ادامه خواهد داشت، دسترسی به آبهای پینگاتن میسر نخواهد بود؛ پینگاتن در ۱۲۵ کیلومتری تایوان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید