به گزارش CNN فارسی مقامات عالی کمیسیون انتخابات تونس، چهارشنبه ۵ مرداد اعلام کردند که بیش از ۹۴ درصد از رای دهندگان به تصویب قانون اساسی جدید رای مثبت دادند.

پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس از سوی قیس سعید رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد شد و روز دوشنبه در یک همه‌پرسی عمومی به رای گذاشته شد.

پیشتر کمیسیون انتخابات گفته بود بیش ۳ میلیون تونسی در همه‌پرسی برای قانون اساسی جدید شرکت کردند.

قانون اساسی جدید تونس که این کشور را به سمت نظام ریاستی مطلق سوق می‌دهد، تصریح می‌کند که رئیس جمهوری با کمک نخست وزیر که خود او را منصوب و برکنار می‌‌کند، قدرت اجرایی کشور را به دست می‌گیرد و از اختیارات وسیعی برای کنترل سیاست عمومی دولت و تعیین آن برخوردار است.

همچنین در قانون اساسی جدید تونس بر خلاف قانون اساسی سال ۲۰۱۴، به پارلمان این کشور نقش کمتری داده شده است.

۵٫۴۰ درصد رای منفی

فاروق بوعسکر، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس شامگاه سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نتایج اولیه همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور نشان می‌دهد که درصد رای «آری» ۹۴٫۶۰ درصد یعنی ۲٫۶۰۷۸۴۰ میلیون رای مثبت «آری» دادند. در حالی که ۵٫۴۰ درصد یعنی ۱۴۸ هزار و ۷۲۳ رای منفی «خیر» دادند.

اعلام نتایج پس از تکمیل روند جمع آوری دستی آراء در تمام نهادهای تابعه کمیسیون عالی انتخابات و ۲۴ ساعت پس از پایان روند رای دهی که بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات در آن ۲٫۸ میلیون رای دهنده شرکت کردند، اعلام شد.

اعتراض به نتایج

در همین حال کمیسیون عالی انتخابات تونس اعلام کرد که درهای قانونی در دادگاه اداری برای اعتراض به نتایج این همه‌پرسی از روز چهارشنبه به مدت ۳ روز باز است و نتایج نهایی حداکثر تا روز شنبه ۳۰ ژوئیه رسما اعلام می‌شود.

انتظار می‌رود که قانون اساسی جدید به محض اعلام نتایج نهایی توسط کمیسیون عالی انتخابات لازم الاجرا شود.

رای‌گیری به پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس بامداد دوشنبه ۳ مرداد، آغاز شد.

قیس سعید، از مردم این کشور خواسته بود که با ورود به مراکز رای‌گیری در این همه پرسی شرکت کنند.

بر اساس گزارش کمیسیون عالی انتخابات، بیش از ۹ میلیون و ۲۹۶ هزار رأی‌دهنده به طور داوطلبانه برای شرکت در همه‌پرسی ثبت نام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید