به گزارش CNN فارسی، لورا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی، از قول یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نوشت دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته پیشنهاد متقابلی درباره چگونگی حل آخرین موضوعات برای احیای برجام به تهران نفرستد.

لورا روزن این موضوع را از یک مقام ارشد آمریکایی جویا شده و او با تاکید بر اینکه مذاکرات در ملأ عام صورت نمی‌گیرد تنها گفت: جو بایدن تصریح کرده که بر اساس منافع امنیت ملی آمریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این مقام ارشد دولت آمریکا در عین حال گفت: «مسئولیت کامل در این مرحله واقعا با ایران است.»

انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام، هفتم فروردین در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کرد و پس از آن رهسپار واشینگتن شد.

رسانه‌ها گزارش کرده بودند که مورا در این سفرها حامل پیشنهادهای دو طرف درباره حل اختلافات بود.

لورا روزن هفته پیش نیز گزارش داده بود مقام‌های اروپایی در انتظار پاسخ آمریکا هستند.

مذاکرات وین بیستم اسفند به دلیل «عوامل بیرونی» و شروط جدید و یکباره روسیه متوقف شد و پس از آن نیز رسانه‌ها از اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر دادند.

شمار زیادی از اعضای کنگره و همچنین مقام‌های سابق و فعلی سیاسی و نظامی آمریکا هشدار داده‌اند خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پیامدهایی فاجعه‌بار خواهد شد.

از سوی دیگر محمد مرندی، عضو تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی، روز جمعه گفت که آمریکایی‌ها در اواخر مذاکرات وین ناگهان رفتار و جهت‌گیری‌شان را تغییر دادند.

او گفت دلیل توقف پیشرفت در مذاکرات فشارهای داخلی مخالفان بایدن و طرفداران اسرائیل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید