به گزارش CNN فارسی، روزنامه الشرق الاوسط روز جمعه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) از قول منابعی در سوریه نوشت که روسیه از شبه‌نظامیان ایرانی خواسته است تا از مواضع نظامی خود در غرب استان حما در سوریه و همچنین مواضعی در مرکز و غرب این کشور عقب‌نشینی کنند تا هدف حملات اسرائیل قرار نگیرند.

در روزهای گذشته، حملات منتسب به اسرائیل به سوریه افزایش یافته که از جمله آنها می‌توان به حمله‌های روز نهم شهریور به فرودگاه‌های شهرهای حلب و دمشق اشاره کرد. خبرگزاری رسمی سوریه از قول مقام‌های نظامی این کشور نوشت که این حملات خسارات مادی برجای گذاشت اما تلفات جانی به همراه نداشت.

با این حال و در روایتی متفاوت، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران در ایران ادعا کرد که فرود یک ”هواپیما” ابتدا در شهر حلب و سپس در دمشق باعث شد تا فرودگاه‌های این دو شهر هدف حملات هوایی قرار گیرند.

در گزارش کوتاه خود هیچ اشاره‌ای به مسافران و بار احتمالی این هواپیما نکرد.

نشست افسران روسی و ایرانی در سوریه 

آنگونه که الشرق الاوسط خبر داده، این درخواست روسیه روز چهارشنبه ۹ شهریورماه در جریان نشست سه افسر روسی و همتایان ایرانی آنها در فرودگاه نظامی حما در مرکز سوریه، مطرح شد.

یک منبع که نامش فاش نشده، به الشرق الاوسط گفت: «در این نشست، افسران روسی بر لزوم تخلیه پایگاه نظامی ایران در نزدیکی محل هنگ ۴۹ متعلق به نیروهای دولتی سوریه تاکید کردند.»

این پایگاه برای حکومت ایران از اهمیت نظامی قابل توجهی برخوردار است چرا که موشک‌های اس-۲۰۰ و سایر تجهیزات نظامی ساخت روسیه را در خود جای داده است.

این منبع همچنین گفته افسران روسی از ایرانی‌ها خواسته‌اند که جمهوری اسلامی، دومین پایگاه نظامی خود در منطقه حمیدیه در جنوب استان طرطوس در سواحل سوریه را نیز تخلیه کند.

این منبع تایید کرده که درخواست تخلیه پایگاه‌های نظامی یاد شده، با این هدف ارائه شده تا شبه‌نظامیان ایرانی بتوانند از حملات هوایی اسرائیل در امان بمانند.

نیروهای روسیه در سوریه همواره چشم خود را بر حملات هوایی اسرائیل علیه محل استقرار و انتقال تسلیحات نیروهای تحت حمایت ایران می‌بندند. اما در ماه‌های اخیر و پس از جنگ در اوکراین، تنش میان اسرائيل و روسیه بالا گرفته است.

الشرق الاوسط می‌نویسد علاوه بر این، روس‌ها به دنبال حفظ ثبات در غرب سوریه و جلوگیری از دستیابی اسرائیل به بهانه‌هایی برای ادامه بمباران این منطقه مهم از سوریه هستند.

حملات به سوریه از سال ۲۰۱۱

اسرائيل از شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده و در این حملات نه تنها نیروهای دولتی سوریه بلکه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های متحد ایران هدف قرار گرفته‌اند.

دولت اسرائيل به‌ندرت انجام چنین حملاتی را تایید می‌کند، اما بارها اعلام کرده که نفوذ ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

در یکی دیگر از این حملات، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که در حمله هوایی منتسب به اسرائیل در روز سوم شهریورماه به شهر مصیاف در استان حمای سوریه، یک انبار موشک حاوی بیش از هزار فروند موشک ساخت ایران هدف قرار گرفت و منهدم شد.

این گزارش می‌افزاید این انبار در مجتمع “مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه” (SSRC)  قرار داشته و در آن هزاران فروند موشک میان برد زمین به زمین که تحت نظارت “افسران متخصص” سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مونتاژ شده بودند، ذخیره شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله به مصیاف ۱۴ شهروند غیرنظامی سوری و همچنین چند تن از مقامات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران زخمی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید