به گزارش CNN فارسی ، ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در توئیتی از علاقمندان خواست برای دسترسی به اینترنت ماهواره ای استارلینک ثبت نام کنند. ایلان ماسک تأکید کرد که استارلینک برای تراکم‌های جمعیتی کم تا متوسط طراحی شده است. وی تأکید کرد که با پرتاب ماهواره‌های بیشتر اسپیس ایکس قادر خواهد بود که خدمات بیشتری ارائه کند.

پیش از این گفته شده بود که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا ماه شهریور یا مهر بتواند پوشش جهانی پایدار داشته باشد. با این حال اسپیس ایکس اعلام کرده است که پس از این مرحله شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است تا کنون ۱۸۰۰ ماهواره را با موفقیت مستقر کرده‌اند و زمانیکه تمام ماهواره‌ها به مدار عملیاتی خود برسند پوشش جهانی پایدار خواهند داشت.

ایلان ماسک؛ ۱۸۰۰ ماهواره تمام جهان را پوشش می دهد

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در ماه مارس گذشته نیز درپاسخ به یک کاربر ایرانی در توئیتر در باره اینترنت ماهواره‌ای و امکان دسترسی ایرانیان به آن، گفته بود که تا جایی که بتواند حمایت می کند. این کاربر به این شرکت گفته بود که ممکن است امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی به زودی قطع شود.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یک شبکه اینترنت جهانی است و برای سرویس‌دهی به هیچ منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود. به کمک این سیستم جدید، سرعت انتقال داده‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه خواهد بود و زمان تاخیر برای دریافت پاسخ‌ها نیز به حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه می‌رسد.

لازم به یادآوری است که در جریان قیام خونین آبان ۹۸ وقتی نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای تظاهرکنندگان و جوانان معترض را به رگبار بستند همزمان تمام شبکه اینترنت ایران قطع شد. قطع اینترنت با هدف جلوگیری از ارسال تصاویر و ویدئوهای صحنه ‌های سرکوب صورت گرفت. در جریان این سرکوب بیش از ۱۵۰۰ تن از جوانان ایرانی جان باختند. اکنون مردم ایران امیداوارند که با راه افتادن اینترنت ماهواره ای امکان قطع اینترنت توسط حکومت از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید