به گزارش CNN فارسی، که روز جمعه پنجم فروردین از این شبکه تلویزیونی پخش شد، این توافق حدود دو هفته پیش در پایگاه حمیمیم در لاذقیه سوریه حاصل شده است.

در نشستی که ۲۱ اسفندماه در این پایگاه برگزار شد یکی از مقام‌های ارشد امنیتی حزب‌الله به نام ناجی حسن الشرتونی و یکی از اعضای شرکت امنیتی واگنر به نام الکساندر کوزنیتسوف حضور داشتند.

بنابر این گزارش، دو طرف در این نشست توافق کردند که حزب‌الله ۸۰۰ جنگجو برای کمک به نیروهای روسیه به اوکراین بفرستد و حزب‌الله نیز با وساطت واگنر بتواند از «آلماز-آنتی»، شرکت اسلحه‌سازی دولتی روسیه، تسلیحات بخرد.

به گزارش تلویزیون الحدث، دو روز پس از این نشست، حزب‌الله دفتری برای ثبت‌نام از داوطلبان در «قصیر» واقع در استان حمص سوریه برپا کرد و تعداد این دفاتر پس از آن بیشتر شد و مراکزی در «حلب»، «یبرود» و «سیده زینب» سوریه نیز برای جذب داوطلبان به راه افتاد.

قرار است این نیروها روز نهم فروردین به یک فرودگاه نظامی در شهر «گومل» واقع در جنوب غربی بلاروس اعزام و پس از آن به اوکراین منتقل شوند.

الحدث خبر داده که هر یک از نیروهای حزب‌الله برای حضور در جنگ اوکراین ۱۵۰۰ دلار به عنوان حقوق ماهانه دریافت خواهند کرد.

پیش از این رسانه‌های محلی و بین‌المللی گزارش‌های متعددی درباره حضور جنگجویان سوری و نیروهای حزب‌الله لبنان در جنگ اوکراین منتشر کرده‌اند.

از جمله وال‌استریت ژورنال روز ۱۵ اسفند به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که روسیه با هدف گسترش جنگ به عمق شهرهای اوکراین، در حال اجیر کردن نیروهای سوری با تجربه جنگ شهری است.

آسوشیتدپرس نیز چندی پیش به نقل از یک فعال رصدکننده جنگ در دیرالزور سوریه خبر داد که شرکت واگنر در حال سربازگیری در این استان است.

با این حال حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ۲۸ اسفند گزارش‌ها در این باره را تکذیب کرده و مدعی شد: «هیچ عضوی از این حزب، نه به عنوان جنگجو و نه کارشناس، در جنگ اوکراین حضور ندارد.»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، بیستم اسفند بدون اشاره به جزییات گفت ۱۶ هزار نفر از کشورهای خاورمیانه برای حضور در جنگ علیه اوکراین درخواست فرستاده‌اند و برخی از آنها پیشتر به همراه روسیه علیه داعش جنگیده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز از حضور داوطلبان خارجی در کنار ارتش کشورش در حمله به اوکراین استقبال کرد.

ولودیمر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته بود روسیه قصد دارد آدمکش‌های سوری را برای نبرد به اوکراین اعزام کند.

اتحادیه اروپا ۲۲ آذر اعلام کرد که گروه نظامی «واگنر» که علاوه بر اوکراین در سوریه، لیبی و دیگر کشورها حضور دارند، را تحریم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید