به گزارش CNN فارسی شبکه اجتماعی توئیتر روز پنجشنبه ۱۱ آذر اعلام کرد حدود ۳۵۰۰ حساب کاربری که به نفع حکومت‌ها تبلیغ می‌کردند را در شش کشور از جمله چین و روسیه مسدود کرده است.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «اکثر این حساب‌های کاربری بخشی از شبکه‌ای بودند که دیدگاه حزب کمونیست چین در مورد اقلیت اویغور ساکن سین‌کیانگ را ترویج می‌کردند».

حکومت چین به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در رفتار با اقلیت اویغور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و کارشناسان مستقل تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر از اعضای این جامعه در سال‌های اخیر به اردوگاه‌های ویژه‌ای منتقل شده‌اند.

توئیتر دو هزار و ۴۸ حساب کاربری مرتبط با کارزار تبلیغاتی حکومت چین و ۱۱۲ حساب کاربری مرتبط با شرکتی به نام «فرهنگ چانگیو» را مسدود کرده که ظاهرا وابسته به دولت محلی ایالت سین‌کیانگ است.

روز چهارشنبه نیز شرکت «متا» مالک فیس‌بوک اعلام کرد بیش از ۵۰۰ حساب کاربری را در این شبکه اجتماعی که بخشی از کارزار تبلیغاتی وابسته به حکومت چین در مورد کرونا و بيماری کوويد ۱۹ بودند حذف کرده است.

در این صفحات به نقل از یک زیست‌شناس سوئیسی جعلی به نام «ویلسون ادوارد» ادعا می‌شد که دولت آمریکا در تحقیقات برای شناسایی منشا ویروس کرونا دخالت دارد.

رسانه‌های دولتی چین در ماه ژوئیه در مطالب متعددی از این «منبع جعلی» نقل قول می‌کردند ولی پس از آن که سفارت سوئیس در پکن اعلام کرد چنین کارشناسی وجود ندارد، چندین روزنامه چاپ چین نقل قول‌ها و رجوع به ادعاهای او را حذف کردند.

فعالیت فیس‌بوک و توئیتر در چین ممنوع است ولی پکن برای ترویج دیدگاه‌های خود در عرصه بین‌المللی از این دو شبکه اجتماعی استفاده می‌کند.

علاوه بر حساب‌های کاربری وابسته به چین، شرکت توئیتر اعلام کرد که ۱۶ حساب کاربری وابسته به شرکت «آژانس تحقیقات اینترنتی» که کارزارهای تبلیغاتی وابسته به حکومت روسیه را هدایت می‌کند، مسدود کرده است.

منتقدان می‌گویند این شرکت روسی یکی از مراکز موثر نشر اطلاعات غلط است و در کشورهای مختلف شبکه‌های تبلیغ و یا ابزارهای تاثیرگذاری بر افکار عمومی راه‌اندازی کرده است.

توئیتر در بخشی از بیانیه خود گفت: «این عملیات با استفاده از ترکیبی از حساب‌های کاربری واقعی و غیرواقعی دیدگاه‌های طرفدار روسیه را در عرصه سیاست آفریقای مرکزی ترویج می‌کرد».

از سال ۲۰۱۸ و اعزام مستشاران نظامی روسیه به جمهوری آفریقای مرکزی برای آموزش ارتش این کشور نفوذ مسکو در این کشور آفریقایی به شدت افزایش یافته است.

توئیتر در بیانیه خود افزود: «علاوه بر این ما ۵۰ حساب کاربری را که علیه حکومت غیرنظامی لیبی و به نفع مواضع ژئوپلیتیک روسیه در لیبی و سوریه تبلیغات می‌کردند مسدود کردیم».

توئیتر ۲۷۶ حساب کاربری که به نفع دولت مکزیک فعالیت می‌کردند و ۲۷۷ حساب کاربری در ونزوئلا را که تبلیغات حکومت این کشور و دیدگاه‌های آن را بازتاب می‌دادند، مسدود کرده است.

در آفریقا نیز ۲۶۸ حساب کاربری که علیه یک گروه مدافع حقوق مدنی فعالیت می‌کردند و ۴۱۸ حساب کاربری که در «نشر اطلاعات غلط به نفع رئیس‌جمهوری اوگاندا» مشارکت فعال داشتند، مسدود شده‌اند.

توئیتر اعلام کرد که اکثر این موارد به دلیل نقض مقررات استفاده از این شبکه اجتماعی، از جمله انتشار اطلاعات غلط و یا دستکاری در اطلاعات، مسدود شده‌اند.

توئیتر همچون سایر شبکه‌های اجتماعی بزرگ به دلیل کم‌کاری در حذف اطلاعات غلط و یا انتشار دیدگاه‌های نژادپرستانه، زن‌ستیزانه، دگرباش ستیزانه و ترویج نفرت و خشونت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این شرکت روز پنجشنیه اعلام کرد که اوایل سال آینده یک نهاد پژوهشی مستقل و متشکل از «فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، نهادهای غیردولتی و دانشگاهیان» برای بررسی راه‌های بهبود فعالیت خود تشکیل خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید