سید ابراهیم رئیسی در مکالمه تلفنی با روسای جمهور چین و روسیه مستقیما به سراغ مهمترین مولفه های مبتنی بر منافع طرفین رفت و خواستار تسریع در نهایی شدن سندهای راهبردی همکاری با چینی ها و روس ها شد. این سندهای همکاری هم به مسائل امنیتی مربوط می شود و هم اثر گسترده ای بر بازارها دارد.

در مقطع کنونی، برای فضای کلی بازار ایران و افکار عمومی، قیمت دلار به نمادی از مدیریت و یا سومدیریت دولت ها تبدیل شده است و مردم دولت رئیسی را با قیمت دلار قضاوت می کنند. مولفه قیمت ارزهای خارجی با امضای سندهای راهبردی با طرفین چینی و روسی وارد فاز جدیدی می شود و به خصوص در موضوع چین، فروش نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و ورود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به کشور نیز آغاز می شود. تعریف پیمان های پولی دوجانبه نیز محاصره پولی اقتصاد ایران را می شکند و یکی از پایه های تحریم را متلاشی می کند. روسیه سامانه ای به نام “SPFS” ایجاد کرده است که قرار است با سامانه پیام‌رسان چینی به نام “CIPS” به یکدیگر متصل شوند و مناسبات اقتصادی دو کشور را بسترسازی کنند که معنای ساده آن این است که برای زیستن در دنیای بدون سوئیفت آماده می شوند.

اگر چه اقتصاد ایران در ۳ سال گذشته با استفاده از شبکه صرافی ها و ارتباطات غیررسمی توانسته است مراودات اقتصادی خود را مدیریت کرده و میانگین صادرات کشور در ۳ سال اخیر تنها ۱ میلیارد دلار از میانگین صادرات کشور در ۳ سال قبلتر؛ کمتر بوده است، اما ارتباطات بانکی مشخص باعث افزایش اعتماد و اطمینان فعالان اقتصادی خواهد شد و عدم تقارت اطلاعات را کاهش می دهد.

به نظر می رسد که دولت رئیسی می داند در نظام بین الملل به دنبال چیست و به سراغ متحدان راهبردی کشور رفته و وقت خود را به مذاکره با طرف های غربی تلف نمی کند. چنانچه سندهای راهبردی بین ایران با چین و روسیه به سرعت نهایی شود، ماهیت مذاکرات احتمالی برجام نیز دگرگون خواهد شد و کارت رفع تحریم موقت آمریکا برای ارائه به ایران به عنوان یک مشوق خاصیت خود را از دست خواهد داد.

فارغ از رویکرد درست دولت سیزدهم در مواجهه با نظام بین الملل، رئیس جمهور در حوزه داخلی نیز می بایست به سرعت به دوران مملو از فساد و رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی پایان داده و واردات را بدون نیاز به ثبت سفارش آزاد کند. در صورتی که رئیسی همین امروز واردات نهاده های دامی با ارز آزاد را مجاز اعلام کند، گیرندگان رانت ۴۲۰۰ تومانی بازار را از نهاده لبریز خواهند کرد، زیرا فلسفه ایجاد کمبود در بازار از بین رفته و مجبور می شوند پیش از اینکه دیگران نهاده هایشان را به بازار برسانند، موجودی خود را عرضه کنند. بازی شرم آور رسوب کالا در گمرکات را همین گیرندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی باب کرده اند تا ایجاد کمبود برنامه ریزی شده برای افزایش حاسیه سود خود را توجیه کرده باشند.

صدور دستور حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط رئیسی انگیزه گیرندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای افزایش تصنعی قیمت دلار نیز از بین می برد و شاهد کاهش قیمت ارزها خواهیم بود. این کاهش قیمت می تواند تا بازه قیمتی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برای دلار آمریکا باشد، اما توصیه میز اقتصاد تحریریه به دولت سیزدهم این است که دلار را در کانال ۲۴ هزار تومان نگاه داشته، اما در ۲ سال آینده افزایش ندهد و در یک بازه زمانی ۲ ساله، تورم را کنترل کرده و دوران ۸ ساله احتمالی خود را با ثبات در بازار ارز سپری کند.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید