به گزارش CNN فارسی، به‌دنبال اعمال تحریم‌های شدید و بی‌سابقه کشورهای غربی علیه روسیه، گزارش‌هایی مبنی بر درخواست کمک روسیه از چین، شریک قدرتمند این کشور منتشر شده است.

مقاماتی آگاه به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفتند، روسیه از چین خواسته تا برای ادامه عملیات نظامی خود در اوکراین و دور زدن تحریم‌ کشورهای غربی، این کشور را در مجال اقتصادی و نظامی کمک کند.

واشینگتن پیش از این، بارها به پکن درباره کمک به مسکو هشدار داده است.

منابع آگاه نیویورک‌تایمز در این زمینه افزودند، روسیه از چین خواسته تا با ارسال تسلیحات جنگی و کمک‌های اقتصادی، از مسکو حمایت کند اما این منابع از ماهیت دقیق این کمک‌ها و یا پاسخ پکن به مسکو اظهار بی‌اطلاعی کردند.

چین تکذیب کرد

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت‌ چین در آمریکا با تکذیب این خبر گفت: «در این مورد چیزی نشنیده‌ام.»

او در اظهاراتی افزود: «وضعیت کنونی در اوکراین واقعاً نگران‌کننده است.»

سخنگوی سفارت چین در واشینگتن عنوان کرد: «اولویت اصلی جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج کنونی و ممانعت از خارج شدن آن از کنترل است.»

دیدار مقامات بلندپایه چین و آمریکا

کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد، اگر پکن برای دور زدن تحریم‌ها به مسکو کمک کند، این کشور با «پیامدهای» شدیدی مواجه خواهد شد.

کاخ سفید در همین زمینه خبر داد، یک هیئت بلندپایه آمریکایی روز دوشنبه در شهر رُم با یک مسئول عالی‌رتبه چینی دیدار خواهد داشت.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، یک‌شنبه ۱۳ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یانگ جیه‌چی، دیپلمات ارشد حزب کمونیست چین باهمدیگر دیدار خواهند داشت و درباره «تلاش‌های مستمر برای مدیریت رقابت بین دو کشور و تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر امنیت منطقه‌ای و جهانی» گفت‌وگو خواهند داشت.

«از نزدیک زیرنظر داریم»

جیک سالیوان روز گذشته در اظهاراتی تأکید کرد، کاخ سفید برای این‌که اطمینان حاصل کند، آیا چین برای کمک به دور زدن تحریم‌های روسیه، به این کشور کمک مادی و یا اقتصادی ارائه داده است یا خیر، «از نزدیک [اوضاع را] زیر نظر دارد.»

چین پس از افزایش حضور «ناتو» در اروپای شرقی، از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده و ناتو را عامل تشدید درگیری می‌داند.

کرملین در ۲۴ فوریه سال جاری عملیاتی نظامی را علیه اوکراین آغاز کرد. مقامات روسی در ابتدا آن را «عملیات نظامی محدودی» خواندند اما دامنه این حمله به‌سرعت جنوب و شرق اوکراین را فراگرفت.

به‌دنبال این حمله، وضعیت امنیتی بی‌سابقه‌ای بین مسکو و کشورهای عضو ناتو ایجاد شد و کشورهای غربی با اعمال تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای، شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها، سیاستمداران و ثروتمندان روسی را مورد هدف قرار دادند.

کشورهای غربی در هفته‌های گذشته بیش از ۵۰۰۰ تحریم علیه روسیه اعمال کردند.

دیدگاهتان را بنویسید