جدایی‌طلبان شرق اوکراین، شنبه ۸ مرداد اعلام کردند که با تداوم درگیری با ارتش اوکراین، موفق به ورود به حومه شهرهای پسکی و کراسنوگوروکا در مرز دونتسک شده‌اند.

کی‌یف از ادامه نبردهای سنگین و بی وقفه توپخانه و موشک‌انداز میان دو طرف در استان دونتسک و بمباران روسیه علیه مواضع ارتش اوکراین خبر داده و تاکید کرد که وضعیت در این منطقه بسیار خطرناک است.

ارتش اوکراین از کشته‌شدن ده‌ها سرباز روسی و انهدام انبارهای مهمات در جریان نبردهای منطقه خرسون در چندین محور از جمله خطوط تدارکاتی نیروهای روسی خبر داد.

استفاده از سامانه موشکی دوربرد

نیروهای اوکراینی گزارش داده‌اند که در هفته‌های اخیر از سامانه‌های موشکی دوربرد برای آسیب‌رساندن شدید به سه پل بر روی رودخانه دنیپرو استفاده کرده‌اند که در نتیجه، ارتباط یک لشکر ارتش روسیه با سایر نیروهای این کشور، قطع شده است.

به گفته این منابع، روز جمعه بیش از ۱۰۰ سرباز روسی کشته و هفت تانک در درگیری در منطقه خرسون منهدم شدند.

کشتار اسرای زندانی

از سویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که کشتار ده‌ها زندانی در یک زندان تحت کنترل روسیه، نیاز به اذعان حقوقی روشن در این خصوص دارد که روسیه، حامی تروریسم است.

به گفته او کشتار بیش از ۵۰ سرباز در زندان، ارتکاب جنایت جنگی متعمدانه از سوی روسیه قلمداد می‌شود.

از سوی دیگر، ارتش روسیه و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو، نیروهای اوکراینی را به هدف‌قراردادن این زندان متهم کردند که کی‌یف آن را تکذیب کرد

اوکراین خواستار اجازه دادن به سازمان ملل و صلیب سرخ برای اجرای تحقیقات در مورد مرگ بیش از ۵۰ اسیر جنگی اوکراینی در این حمله شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین ضمن درخواست از سازمان ملل و صلیب سرخ برای تحقیق در خصوص موارد مرگ‌، مدعی شد که روسیه این زندان را هدف قرار داده است تا رفتار خود با اسرای جنگی را پنهان کند.

صلیب سرخ اعلام کرد که برای ورود به زندان و کمک به تخلیه و درمان مجروحان تلاش می‌کند.

در بیانیه‌ صلیب سرخ آمده است: «الویت ما در حال حاضر، حصول اطمینان از ارائه خدمات درمانی نجات‌بخش برای مجروحان و تعامل مناسب با أجساد کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند.»

انفجار مین دریایی

از سوی دیگر به گزارش رسانه‌های روسی، میخائیل مزینتسف، رئیس مرکز نظارت بر دفاع ملی روسیه اعلام کرد که یک مین دریایی در مسیر حرکت یک کشتی تحقیقاتی اوکراینی در دهانه رودخانه دانوب، منفجر شده است.

مزینتسف افزود: «خطر گلوله باران و مین‌های رها شده از سوی مسئولان ذی‌ربط کی‌یف جلوی ناوبری آزاد کشتی‌ها در دریا را می‌گیرد.»

به گفته وی یک کشتی تحقیقاتی اوکراینی به نام «شلياخوفيتش» در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۲، هنگام اندازه‌گیری عمق آبراه در دهانه دانوب با مین‌دریایی برخورد کرد.

روسیه پیشتر ارتش اوکراین را به کارگذاشتن صدها مین در دریای سیاه و آزوف متهم کرده و هشدار داد که برخی مین‌ها از نقاط مین‌گذاری شده، دور شده و در حال حرکت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید