به گزارش CNN فارسي ، همزمان با مطرح شدن تصویب و ارسال کمک مالی به اوکراین، برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در سنا و مجلس نمایندگان بیرق مخالفت با بودجه پیشنهادی را به دست گرفتند. آنها در زمانی مردم این کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، چنین اقدامی را بسترساز تعمیق نابسامانی اقتصادی ارزیابی کردند که در میان آنان نام «رند پال»، «جاش هاولی» و «بیل هاگرتی» به چشم می‌خورد.

در این راستا سناتور بیل هاگرتی از ایالت تنسی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌ نیوز» اظهار کرد: در واقع خصومتی با اوکراینی ها ندارم و ما می‌خواهیم آنها پیروز شوند اما کمک ها بیشتر به این کشور در شرایطی که مراقب وضعیت کشور خودمان نیستیم قابل قبول نیست و بهترین کار این است که بایدن به جنگی که علیه صنعت آمریکا به راه افتاده پایان دهد.

اگرچه طیف جمهوریخواه در آمریکا و جهان به ستیزه‌جویی شهرت دارد اما از نگاه ناظران و با توجه به برخی آمارهای اقتصادی، اعتراض آنها بی‌جا نیست.

به گزارش پایگاه خبری «سی بی اس نیوز»، شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا طی یک سال گذشته ۸.۵ درصد رشد کرده و این بالاترین نرخ تورم در آمریکا از سال ۱۹۸۱ یعنی طی ۴۰ سال گذشته است. برای جامعه‌ای که همواره نرخ تورم زیر ۲ درصد داشته، حدود ۴ برابر شدن تورم، رقم بسیار بالایی است.

«جاستین ریتز» استاد اقتصاد دانشگاه «سن‌خوزه» کالیفرنیا در این باره معتقد است: آن چه ما طی چند ماه گذشته مشاهده کرده‌ایم روندی رو به تدوام است. قیمت‌ها با سرعتی بیش از آنچه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته تجربه کرده‌ایم در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد این روند در کوتاه‌مدت یا میان مدت متوقف شود.

اقتصاددانان حامی دولت نگران آن هستند که تداوم این تورم و پیامدهای منفی آن بر اقشار مختلف جامعه برای آرای حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در نوامبر امسال برگزار خواهد شد، اثرات منفی در پی داشته‌باشد. از این برای مهار تورم، سازوکارهایی همچون افزایش نرخ بهره را پیشنهاد می‌کنند. در حالی که نمی‌توان دست‌کم در آینده‎ای نزدیک به نتیجه‌بخش بودن راهکار مذکور با هدف جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه امریکا امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید