به گزارش CNN فارسی، اعلام کرد که بررسی پاسخ آمریکا به درخواست‌های اصلاحی جمهوری اسلامی ایران در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور احیای برجام تا پایان هفته طول می‌کشد.

این خبرگزاری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران درخصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.»

این خبرگزاری به جزییات پاسخ آمریکا اشاره‌ای نکرده است.

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۲۸ اوت (ششم شهریور)، در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام ابراز خوشبینی کرد.

او گفت: «از آمریکا پاسخ گرفتم و اکنون بر عهده ایران است که پاسخ دهد. به نظر می‌رسد که به لحظه حساس و آخرین میلی‌مترها رسیده‌ایم. خوشبینم که این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»

بر خلاف خوشبینی بورل، بر اساس آنچه صبح یکشنبه، ششم شهریورماه، در روزنامه‌های ایران منتشر شده، به نظر می‌رسد که کفه ترازو به‌سمت بی‌نتیجه پایان‌یافتن مذاکرات و نرسیدن به توافق، سنگینی می‌کند. ظرف روزهای گذشته نیز گزارش‌های متعددی با این مضمون مشترک منتشر شد که پاسخ آمریکا کمتر از آن چیزی بوده که حکومت ایران انتظار داشته است.

روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه نوشت که «در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت، تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند» و این ایران است که باید در دور باطل «تحریم» و «مذاکره برای لغو تحریم» حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای و حقوق‌بشر افزایش دهد.

به نوشته این روزنامه، «لغو تحریم با مذاکره، طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند و دولت سیزدهم با همت بلند و پشتوانه مردمی خود می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در پیش‌بینی نتیجه مذاکرات احیای برجام نوشت: «اگر ایران به اف‌ای‌تی‌اف نپیوندد، همان‌طور که آمریکا شرط دسترسی ایران به سوئیفت را به دستورکار آن مرکز موکول کرده، استفاده از بانک‌های بین‌المللی غیرممکن خواهد بود. بنابراین، احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر حصول توافق درباره این سه موضوع متوقف است و تا در این زمینه‌ها توافق حاصل نشود، این توقف ادامه خواهد داشت، به‌ویژه آن‌که دیروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تلاش این رژیم برای به شکست کشاندن برجام خبر دادند.»

تلاش‌ها و رایزنی‌های اسرائیل برای تاثیر‌گذاری در تصمیم ایالات متحده برای توافق احتمالی هسته‌ای با حکومت ایران کماکان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.

بامداد روز یکشنبه، رسانه‌های اسرائیلی نوشتند یائیر لاپید، نخست وزیر این کشور قصد دارد روز ۲۰ سپتامبر، درست در همان روزی که جو بایدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، با او دیدار و درباره توافق احتمالی اتمی با حکومت ایران گفت‌وگو کند.

در شرایطی که  دولت بایدن برای احیای برجام تلاش می‌کند، امضای توافق هسته‌ای مخالفان پرشماری، هم در داخل و هم در خارج آمریکا دارد. بسیاری از مخالفان احیای مجدد برجام بر این نکته انگشت می‌گذارند که حکومت ایران از محل منابع مالی که در اختیارش قرار می‌گیرد، برای تجهیز و تقویت گروه‌های نیابتی وابسته به‌ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان هزینه خواهد کرد و این امر به «بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه» و پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید